Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

پرکامبرین در البرز

دگرگونیهای منسوب به پرکامبرین کوههای البرز، تنها در دامنة شمالی این کوهها برونزد دارند که از آن جمله میتوان به شیستهای گرگان، دگرگونیهای اسالم – شاندرمن در جنوب باختری انزلی و دگرگونیهای علمکوه (باختر کلاردشت) اشاره کرد. بر خلاف گزارشهای متعدد موجود، پرکامبرین بودن سنگهای دگرگونی نواحی یاد شده چندان محرز نیست و به نظر میرسد که در فرآیند دگرگونی این نواحی زمینساخت برخوردی صفحههای ایران و توران، در زمان تریاس پسین و یا دگرگونی همبری (در ناحیة عَلَمکوه) نقش اساسی داشتهاند .

در ناحیة گرگان (شیستهای گرگان)، از حوالی گرگان تا حدود 120 کیلومتری باختر این شهرستان (جنوب خاوری نکا) تناوبی از سنگهای آتشفشانی بازیک دگرگون شده، کوارتزیت، کوارتزویک و به ویژه شیستهای تیره رنگ، برونزد دارد که مرز شمالی آن محدود به گسل خزر و در جنوب به وسیلة همبری گسل بر روی سنگهای پالئوزوییک بالایی رانده شده است که بخش قابل رؤیت آنها، حدود 1000 متر ستبرا دارد.

گانسر (1951)، اشتوکلین (1968)، و زمینشناسانی هستند که به طور استنباطی، شیستهای گرگان را پیسنگ پرکامبرین کوههای البرز دانستهاند. ژنی a)1977) ضمن مقایسة شیستهای گرگان با مجموعة بُنهشورو با ارائة دلایل زیر، شیستهای گرگان را به سن پرکامبرین دانسته است:

1- سن پرتوسنجی، که در حدود 300 ± 1278 تا 100 ± 985 میلیون سال برآورده شده است،

2- پوشیده شدن شیستهای گـــرگان با تنـــاوبی از کراتوفیـــر، شیست آرنیتـی و کوارتز آرنیت، به نـام « سازند محمدآباد»، که به باور ژنی قابل قیاس با سنگهای آتشفشانی وابسته به کوهزایی پرکامبرین پسین (سازند قرهداش) است.

3- پوشیده شدن شیستهای گرگان با تناوبی در حدود 120 متر ماسهسنگ سُرخ با یک افق کوارتزی سفید رنگ در بالا که قابل قیاس با سازند لالون (کامبرین پیشین) دانسته شده است. ولی هوشمندزاده و همکاران (1367) قدیمی بودن شیستهای گرگان را مردود دانسته و با توجه به فرآیندهای دگرگونی تدریجی از رخسارة شیست سبز (شیستهای گرگان) تا رخسارة پرهنیت – پمپلیییت سازند محمدآباد و سازند لالون، تمام این مجموعه را متعلق به اواخر پرکامبرین تا میانة پالئوزوییک میدانند. حمدی (1374) با پیدا کردن فسیلهای پالئوزوییک، شیستهای گرگان را به سن پالئوزوییک (اوردویسین، دونین، کربنیفر) میداند.

علوی (1991) شیستهای گرگان را شامل بخشهایی از سنگهای ماگمایی اردویسین – دونین و توالی سکوی دونین – تریاس میانی میداند که در تریاس پسین و در اثر برخورد صفحة ایران و توران به شدت دگرشکل و دگرگون شده است. افتخارنژاد و بهروزی (1370) مجموعة شیستهای گرگان را با منشورهای برافزایندة بقایای تتیس کهن مشهد قابل قیاس و به سن پرمین دانسته و عامل دگرگونی را با رویداد سیمرین پیشین وابسته میداند.ولایتی (1381)، بر پایة هاگهای شبه قارچ، شیستهای گرگان را به سن ترشیری میداند. به نظر میرسدکه شیستهای گرگان یک واحد سنگچینهای در مرتبة سازند نیست، بلکه این انباشتهها، مجموعة درهمی از اولیستولیتهای گوناگون به سنها و جنسهای متفاوت است که به لحاظ قرار گیری اتفاقی در محل زمیندرز تتیس کهن، با یکدیگر مخلوط شدهاند. در ناحیة علمکوه یک مجموعة دگرگونی به نام سازند بَریر (باریر) متشکل از اسلیت، کوارتزیت، تالک شیست، مرمر وگزارش شده که با کمپلکس ضخیم مرمری، توفهای دگرگونی، هورنفلسهای بازیک، تالک شیست و سنگهای سیلیسی آهکی پیوند پیچیده و نامشخص دارند.

در 1962، گانسر و هوبر، این مجموعة دگرگونی را به سن پرکامبرین دانستند. ولی، بررسیهای بعدی نشان داد که دگرگونیهای عَلَمکوه دارای سنگوارههای پالئوزوییک و مزوزوییک هستند که در اثر فرآیند همبری مجاورتی ناشی از تزریق گرانیت عَلَمکوه به سن حدود 5 میلیون سال، دگرگون شدهاند.در جنوب باختری انزلی در نواحی اسالم و شاندرمن، یک مجموعة دگرگونی شامل میکاشیست (حاوی اکتینولیت، گارنت، زویسیت و مسکوویت)، گنیس دانهریز و آمفیبولیت به نام کمپلکس اسالم – شاندرمن برونزد دارد که در زونهای گسلیده بُرشهایی عدسی مانند از سنگهای اولترابازیک دارد. کلارک و همکاران (1975) این دگرگونیها را یک فرازمین کهن پرکامبرین دانستهاند که به طور دگرشیب با سنگهای ژوراسیک پوشیده شده است. ولی افتخارنژاد (1371)، علوی (1991)، این مجموعه را نوعی پوستة اقیانوسی وابسته به تتیس کهن و به سن پرمین میدانند که در طول کوهزایی سیمرین پیشین، بر روی حاشیة غیرفعال قارهای البرز، فرارانش کرده است.یادداشت: با آنچه گفته شد، دگرگونیهای درجة بالا به سن پرکامبرین در البرز برونزد ندارند. به نظر میرسد که کهنترین سنگهای پرکامبرین البرز « سازند کهر » است که حاوی آکریتارکهای پروتروزوییک پسین است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد