Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

سنگ‎های دگرگونی پرکامبرین

تا این اواخر، همة سنگهای دگرگونی ایران را به سن پرکامبرین میدانستند، چرا که این سنگها از نظر درجة و رخسارة دگرگونی، با سنگهای نادگرگونی پالئوزوییک شناخته شدة ایران، تفاوت داشتند. ولی، امروزه پذیرفته شده که بسیاری از دگرگونیهای منسوب به پرکامبرین، به واقع سنگهای جوانتری (از پرکامبرین) هستند که در زمانهای بعد از پرکامبرین تغییر شکل و جنس دادهاند (هوشمندزاده و همکاران، 1368).فرآیندهای دگرگونی تحمیل شده بر سنگهای قارهای پرکامبرین ایران چندزادی است و در همه جا اثر یکسان ندارد. 

. به طوری که از نظر رخسارة دگرگونی، میتوان این سنگها را به دو گروه جدا تقسیم کرد.گروه نخست، انواعی از آمفیبولیت، گنایس، شیست و سنگ مرمر هستند که نشانگر دگرگونی از نوع فشار زیاد و دمای کم هستند. گروه دوم که در جایگاه چینهشناختی بالاتری قرار دارند، از نوع فیلیت، اسلیت، شیست و نشانگر رخسارة دگرگونی از نوع دمای زیاد و فشار کم میباشند.با وجود تأثیر دگرگونی شدید و مکرر، بررسی سنگشناسی و محیط رسوبی پوستة قارهای دگرگون شدة پرکامبرین ایران نشانگر آن است که این سنگها در اصل سنگهای رسوبی مختلفی بودهاند که گاه در بین آنها سنگهای آذرین خروجی نیز جای گرفته است. وجود شیست، مرمرهای دولومیتی و آهکی و وجود برخی از گریوکهای دگرگون شده، نشانگر آن است که این سنگها در محیطهای کم ژرفای دریا تشکیل شدهاند. افزایش ناگهانی ژرفای حوضه موجب انباشت رخسارههای ژرفتر شده که با گریوکهای بسیار دانهریز آغاز و سپس تبدیل به رسوبات پلیتی میشود که در بخش بالایی آن، همراهانی از سنگهای آتشفشانی اسید وجود دارد. سنگشناسی یاد شده، نشانگر افزایش تدریجی ژرفای حوضه است. به همین دلیل در ناحیة کرمان، واحد سنگچینهای مُراد (سری مُراد) حاوی جلبک و رادیولرهای نواحی ژرف و حاکی از ژرفای محلی حوضههای رسوبی پرکامبرین است. گفتنی است که یکنواختی ترکیب میتواند به شرایط یکسان رسوبی اشاره داشته باشد.

پراکندگی جغرافیایی سنگهای دگرگونی پرکامبرین

بخش بزرگی از دگرگونیهای ایران مرکزی، پوستههای قارهای پرکامبرین هستند که هم در زمان پیش از پرکامبرین پسین و هم در زمانهای بعد دگرگون شدهاند. اگرچه برخی از دگرگونیهای درجه بالا در کوههای البرز، (شیستهای گرگان، مجموعة اسالم - شاندرمن) را به پرکامبرین نسبت دادهاند اما، به نظر میرسد که کهنترین سنگهای البرز ردیفهای شیلی، توفی، ماسهسنگی سبز رنگ « سازند کهر » با سن نوپروتروزوییک است و چندان هم دگرگونی نیست. در کوههای زاگرس، پیسنگ پرکامبرین رخنمون ندارد. ولی، وجود یک پیسنگ دگرگونی در این کوهها حتمی است. نواحی ساغند، پشتبادام، باختر زنجان، تکاب، ارومیه، مهاباد، مریوان، جندق، فردوس، ترود، اسفندقه، حاجیآباد، گلپایگان بخشهایی از ایران مرکزی هستند که دگرگونیهای پرکامبرین گزارش شده است، در حالی که در بسیاری از حالات، نه سنگ و نه فرآیند دگرگونی، به سن پرکامبرین نیست. از بین نواحی یاد شده به دگرگونیهای چند ناحیة زیر اشاره میشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد