Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

رسوب‎های کنار قاره‎ای پرکامبرین (پرکامبرین پسین)

رسوبهای کنار قارهای پرکامبرین ایران سنگهایی هستند که پس از رویداد زمینساختی کاتانگایی و پیش از کامبرین تشکیل شدهاند که بیشتر از انواع آواریهای کم عمق، گاهی تبخیری و آتشفشانی هستند. در گذشته برای این مجموعه، از واژة اینفراکامبرین Infracambrian)) استفاده میشد، چرا که این سنگها در زیر رسوبات کامبرین قرار داشتند و از سنگهای کم دگرگونی و یا دگرگونی پرکامبرین، با یک مرز ناگهانی از نظر سنگشناختی، درجة دگرگونی و ترکیب سنگی جدا بودند (هوشمندزاده و همکاران، 1367) ولی، امروز اغلب از آنها با نام «سنگهای پرکامبرین پسین » یاد میشود. 

 

سنگهای پرکامبرین پسین نه تنها در ایران بلکه درکشورهای همجوار سنگ رخسارة بسیار همگن دارند. در هر حال، به رغم پایداری جانبی رخسارهها، تفاوتهای رخسارة سنگی در جهت قائم سبب شده تا مجموعة مذکور به چند واحد سنگچینـهای به نامهای « سازند باینــدور »، « سازند سلطانیــه »، « سازند باروت » و « سازند زاگون » تقسیم شود. در سال (1977) زگر، دینوفلاژلهای کامبرین پسین را در شیلهای سُرخرنگ موجود در مرز دو سازند باروت و زاگون گزارش کرد و بدینسان سازند زاگون از مجموعة یاد شده (اینفراکامبرین) حذف شد.

دادههای دیرینهشناسی امروز ایران، حمدی (1374)، نشان میدهد که مرز پرکامبرین – کامبرین سنگهای ایران از میان سازند سلطانیه (قاعدة عضو دولومیت میانی) میگذرد. بنابراین سنگهای کنار قارهای پرکامبرین پسین ایران محدود به سازند بایندور و بخش زیرین سازند سلطانیه در البرز، معادلهای تبخیری – آتشفشانی سریهای ریزو، دسو، راور در ایران مرکزی و یا انباشتههای تبخیری سری هرمز در زاگرس است.با وجود استقلال نسبی حوضه‌های رسوبی، با تکیه بر سنگ رخساره و توزیع جغرافیایی سنگ‌های پرکامبرین پسین ایران، چنین به نظر می‌رسد که سکوی پرکامبرین پسین با دریای کم‌ژرفایی پوشیده میشد که از شمال به جنوب ژرفای کمتری داشت، به گونه‌ای که دریای آزاد در شمال ایران بوده است. گفتنی است که کافتی شدن پوسته، به ویژه در منطقة کرمان و جنوب خاوری زاگرس، از عوامل مؤثر در تفاوت رخسارهها است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد