Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

سنگ‎‎های ماگمایی پرکامبرین

سنگهای ماگمایی پرکامبرین ایران را میتوان به سه گروه جدا تقسیم کرد:

گروه نخست، سنگهای گرانیتی و میگماتیتهایی هستند که همزمان با رویداد کوهزایی کاتانگایی و سخت شدن پیسنگ به وجود آمدهاند. بنابراین از نوع نفوذیهای همزمان با کوهزایی و بیشتر با ترکیب شیمیایی کلسیمی – قلیایی (کالک آلکالن) هستند.

گروه دوم، سنگهای گرانیتی پس از کوهزایی و از نوع قلیایی هستند.

گروه سوم، همردیف بیرونی گرانیتهای قلیایی و به صورت سنگهای آتشفشانی هستند که در زیر و یا همراه با سنگهای پرکامبرین پسین بوده و نشانگر کشیدگی پوستة قارهای ایران در یک یا چند فاز کششی میباشند. نسبت دادن سنگهای ماگمایی موردنظر به پرکامبرین بر سه اصل سن پرتوسنجی، تزریق در سنگهای دگرگونی پرکامبرین و جایگاه چینهنگاشتی آنها، است.

افزون بر فعالیتهای ماگمایی مذکور، مجموعة چاپدونی ایران مرکزی دارای دو فاز گرانیتزایی است که پایینترین بخش کمپلکس چاپدونی را تشکیل میدهد و شامل انواع گرانیت و دیوریتهای آناتکسی است. در برخی موارد میتوان شاهد تغییر شکل تدریجی بین گنیس به میگماتیت و سپس دیوریت یا گرانیتویید بود (حقیپور، 1974). گفتنی است که:

* به لحاظ کمبود مقدار روبیدیم، تعیین سن نفوذیهای پرکامبرین با روش روبیدیم – استرانسیم رضایتبخش نبوده است.

* سنهای پرتوسنجی داده شده، بین 560 تا 1100 میلیون سال است.

* به دلیل تزریق در سنگهای دگرگونی، اثر گرمایی آنها بر سنگهای درونگیر ناچیز است.

نفوذیهای کلسیمی - قلیایی پرکامبرین

نگاه سنگشناختی، نفوذیهای کلسیمی - قلیایی پرکامبرین ایران، انواعی از گابرو تا گرانیت هستند. بعضی انواع رگهای (آپلیت – پگماتیت) نیز وجود دارد و حتی یک برونزد کوچک از پیروکسنیت نیز در ناحیة پشتبادام گزارش شده است. مهمترین نفوذی از این نوع عبارتند از: - گرانیت و گرانودیوریت کلسیمی - قلیایی « سفید » در ناحیة چاپدونی، که از نوع گرانیتهای سفیدرنگ بیوتیتدار است.- گرانودیوریت ناحیة کلمرد در باختر طبس .- گرانیت کلسیمی - قلیایی موته، که در دگرگونیهای شمال موته نفوذ کرده و از نوع گرانیتهای دومیکایی است. رگههای آپلیتی سرشار از کوارتز و پیریتهای طلادار در این گرانیت نفوذ کردهاند.-گرانیت بیوتیتدار حسن رباط در 15 کیلومتری شمال گلپایگان.

نفوذیهای قلیایی پرکامبرین

به گرانیتهای قلیایی پرکامبرین ایران، نامهای گوناگونی داده شده است، ولی همگی آنها دارای جایگاه چینهشناسی مشخص و ویژگی سنگی مشابه هستند. مهمترین ویژگی آنها کمبود کانیهای فرومنیزین است به همین دلیل، به طور عموم رنگ سفید دارند. در ضمن داشتن بافت پورفیرویید حاشیهای از ویژگیهای این گرانیتها است که نشان میدهد تودههای مذکور بیشتر از نوع سنگهای نیمه عمیق سرد شده در نزدیکی سطح زمیـن هستند. نفـــوذیهای قلیایـی پرکامبــرین ایران را میتوان به دو گــروه « دوران » و « زریگان » تقسیم کرد.

« گروه گرانیت دوران »، در سنگهای دگرگونی پرکامبرین تزریق شدهاند و به وسیلة سنگهای کنار قارهای پرکامبرین پسین پوشیده شدهاند. از این گروه میتوان به « گـــرانیت دوران » در منطقة زنجــان، « گرانیت بورنَوَرد » در جنوب سبزوار و « گرانیت قلیایی موته » اشاره کرد. گفتنی است که هوشمندزاده، سن گرانیت موته را اواخر کرتاسه - اوایل پالئوسن و قابل قیاس با گرانیت الوند همدان میداند.

« گروه گرانیت زریگان »، همچنان فاقد کانیهای تیره هستند. ولی، بر خلاف گروه قبلی (دوران) این تودهها، رسوبات نزدیک قارهای پرکامبرین پسین را تحت تأثیر قرار دادهاند. مانند، گرانیت زریگان و نَریگان (ناریگان) در شمال شهرستان بافق و گرانیت چادرملو در خاور یزد.گفتنی است که اگرچه این گرانیتها (گروه زریگان)، همردیف درونی ریولیتها و توفهای سازند قرهداش و سری ریزو دانسته شدهاند ولی گرانیتهای زریگان و نَریگان، بر سری ریزو اثر گرمایی داشتهاند (هوکریده، 1962). به باور هوشمندزاده (1367)، بسیاری از تودههای گرانیتی روشن رنگ ایران مرکزی که به عنوان گرانیت زریگان دانسته شدهاندبه درون سنگهای کرتاسه نفوذ کردهاند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد