Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

پوسته‎های اقیانوسی پرکامبرین

پوستههای اقیانوسی پرکامبرین   

در ناحیة انارک – جندق، حدود 7000 متر، از سنگهای پریدوتیتی (هارزبورژیت و کمی لرزولیت)، گابرو، دیاباز، بازالت، شیل، سنگآهکهای پلاژیک و چرتهای نواری وجود دارد که به دلیل قرارگیری در زیر سنگهای پرکامبرین پیشین (مرمرهای لاک) به سن نوپروتروزوییک (آشکوب وندین) دانسته شدهاند. هوشمندزاده و همکاران (1368)، این ردیف سنگی را (از پایین به بالا) مشتمل بر چهار واحد زیر میدانند.

1- سنگهای پریدوتیتی همراه با تودههای پراکندة گابرو، دیاباز و پلاژیوگرانیت،

2- رسوبهای پلاژیک (شیل، چرت، سنگآهک نازک لایة سیاهرنگ) با همراهانی از پریدوتیت و بازالت،

3- بازالت، توف، برشهای بازالتی با میانلایههایی از رسوبهای پلاژیک،

4- رسوبهای پلاژیک، مانند شیل، چرت و کربناتهای تیرهرنگ،این مجموعه یک بار در رخسارةگلوکوفان – ولاستونیت و در رویدادهای بعدی در رخسارههای آمفیبولیت تا شیست سبز دگرگون شده است.داودزاده و لنچ (1981)، مجموعههای افیولیتی انارک را بقایای تتیس کهن، به سن کربنیفر و ادامة افیولیتهای هرات میدانند که در اثر چرخش خردقارة ایران مرکزی به ناحیة انارک نقل مکان کردهاند، ولی، الماسیان (1997)، این مجموعة افیولیتی را قدیمیتر از دگرگونیهای انارک و به سن قبل از نوپروتروزوییک میداند. که در ارتباط با نواحی پشت کمان اقیانوسی است.

 هوشمندزاده این افیولیتها را مربوط به یک اشتقاق درون قارهای میداند که از انارک تا بیابانک – بافق دو صفحه قارهای را از یکدیگر جدا میکرده است.اگرچه تاکنون، پیسنگ افیولیتی پرکامبرین ایران تنها از انارک – جندق گزارش شده است ولی وجود چنین پوستههایی در نقاطی از زون سنندج – سیرجان همچنان محتمل است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد