Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

پرکامبرین در ایران

یکی از رویدادهای زمینساختی عمده و سرنوشتساز ایران، حرکتهای کوهزایی است که با رخداد کاتانگایی (Katangan (در قارة گندوانا و یا رخداد بایکالی (Baikalian) در قارة اوراسیا قابل قیاس است.

سنسنجی سنگهای پرکامبرین ایران به روش پرتوسنجی، به ویژه شواهد سنگی و حتی زیستی گویای آن است که کوهزایی یاد شده (کاتانگایی) در زمان پروتروزوییک پسین و به احتمالی در فاصلة زمانی دو آشکوب ریفئن (Riphean) و وندین (Vendian) روی داده است. پیامدهای کوهزایی وابسته به این رویداد سبب شده تا بتوان همة سنگهای پرکامبرین ایران را به دو گروه بزرگ تقسیم کرد. گروه نخست مجموعههای دگرگون و دگرشکل اند که به طور عموم از آنها به عنوان پیسنگ پرکامبرین (Precambrian Basement) ایران یاد میشود و در زیر ناپیوستگی کاتانگایی قرار دارند.

 گروه دوم بیشتر ردیفهای کنار قارهای هستند که پس از رخداد کاتانگایی انباشته شده و سنگهای پرکامبرین پسین (Late Precambrian) نام دارند.سنگهای قدیمیتر از پرکامبرین پسین ایران، به لحاظ نبود و یا کمبود آثار حیاتی قابل استناد و به ویژه تأثیر فرآیندهای دگرگونی و دگر شکلی، با ابهام توصیف شدهاند. به گونهای که مقایسه و همارزی آنها در نقاط مختلف دشوار است. با این حال، در نقاطی که تأثیر فرآیندهای کوهزایی کمتر بوده، نتایج پرتوسنجی سنگها، نشانگر سن 600 تا 1000 میلیون سال است. با استناد به نتایج پرتوسنجی میتوان نتیجه گرفت که بخش درخور توجهی از پیسنگ پرکامبرین ایران، سن نوپروتروزوییک دارد. به گفتة دیگر، وجود هستههای قدیمی آرکئن در ایران، پرسشآمیز است.در بیشتر ایران، سنگهای پرکامبرین متشکل از سنگهای رسوبی – آذرین دگرگون شده و یا نادگرگونی با خاستگاه قارهای است. پژوهشهای زمینشناسی انجام شده در ناحیة انارک نشان میدهد که در این ناحیه و شاید در بعضی نقاط دیگر، مجموعههای افیولیتی با خاستگاه اقیانوسی وجود دارد که ممکن است به سن پرکامبرین باشند. افزون بر دو نوع پوستة قارهای و اقیانوسی، میتوان تودههای نفوذی آذرین و هم ردیفهای خروجی آنها را که همزمان با سخت شدن پیسنگ و یا پس از آن شکل گرفتهاند، نوع سوم سنگهای پرکامبرین ایران دانست. بدینسان میتوان سنگهای پرکامبرین ایران را به سه دستة بزرگ زیر، با سه خاستگاه متفاوت تقسیم کرد (هوشمندزاده و همکاران، 1368).

1- پوستههای اقیانوسی

2- پوستههای قارهای که ممکن است دگرگون (قدیمی) و یا نادگرگون (جدیدتر) باشد.

3- سنگهای ماگمایی درونی و بیرونی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد