Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

منابع اقتصادی پالئوزوییک

فسفات: فسفاتهای پالئوزوییک ایران بخشی از یک رویداد فسفاتزایی جهانی و به سه سن متفاوت است (هلالات و بلورچی، 1373).

« فسفاتهای کامبرین پیشین » : به صورت پلتهای فسفاتی در بخشهای شیلی سازند سلطانیه، در حد فاصل عضو دولومیت میانی و عضو شیل بالایی به ویژه در البرز مرکزی (دلیر، ولیآباد، فیروزکوه و ...)، طالقان، کوههای سلطانیه، تکاب و شاهیندژ (زمان کندی، حاجی کندی) شناخته شدهاند. ذخایر شناخته شده، به طور کلی از نوع فسفات کم عیار با ناخالصی فراوان است که بهرهبرداری آنها، هم اکنون مقرون به صرفه نیست.

« فسفاتهای اردویسین » : به ویژه در نهشتههای شیلی –ماسه سنگی سازند شیرگشت در ایران مرکزی (کلمرد، زرند و ...) و یا رسوبهای اردویسین زردکوه بختیاری شناخته شده و از دیدگاه اقتصادی مورد توجه نیستند.

« فسفاتهای دونین » : در ردیف رسوبی شیلی و ماسهسنگی سازند جیرود و همارزهای آن تکوین یافته که از آن جمله میتوان به ذخایر مناطق جیرود، فیروزکوه، دامغان، آذربایجان (مرند – ماکو)، شاهرود و 000 اشاره کرد که بیشتر به دلیل آمیختگی کانیهای آپاتیت و کوارتز و نسبت بالای آهن، از نظر کانهآرایی پیچیده بوده و از لحاظ عیار، ناخالصیها و نسبت بازیافت صرفة اقتصادی ندارند.

« لاتریت » : ناآرامیهای زمینساختی زمان پرمین موجب تشکیل افقهای متعدد عدسی شکل از بوکسیت، لاتریت و کائولینیت شده که بوکسیتهای اطراف بوکان (کردستان)، یزد، شمال جاجرم، البرز مرکزی و غرب طبس از آن جمله است. مقدار بوکسیت چندان زیاد نیست. ذخایر بیشتر از نوع دیاسپور است که پیچیدگیهای فرآوری دارند. ولی، ذخایرکائولینیت دوپُلان و شاهیندژ در صنایع نسوز کاربرد دارند.

« سرب و روی » : جدا از ذخایر سرب دونین منطقة ازبکوه، در معدن دونا رگههایی از سرب و روی به همراه باریت، به سن پرمین وجود دارد که منشأ اولیة آنها رسوبی بوده ولی در فازهای جوان آلپی سیمای رگهای یافتهاند.

« نفت و گاز » : در کوههای زاگرس ردیفهای آواری دو سازند زاکین (دونین) و فراقون (پرمین پایینی) به عنوان سنگ مخزن و ردیفهای کربناتی سازند دالان (پرمین بالایی) به عنوان سنگ منشأ از نظر ذخایر هیدروکربنی مورد توجه هستند. بخشی از ذخایر گازی میدان کنگان در کربناتهای سازند دالان (پرمبن پسین) است.جدا از موارد یاد شده، در جنوب کاشمر، کوههای بینالود و ناحیة انارک، تکاپوهای آتشفشانی زیردریایی موجب تشکیل کانیهای سرب، آهن، باریت و مس شده که به صورت انباشت همزمان با رسوبگذاری با سازند آهکی بهرام (دونین) دیده میشوند ولی چندان گسترده نیستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد