Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

پرمین در زاگرس

یافتههای جدید دیرینهشناسی زاگرس گویای آن است که ایست رسوبی و چرخههای فرسایشی پیش از پرمین این پهنه دست کم به بزرگی 70 میلیون است، به گونهای که لایههای آغازین سیستم پرمین (آشکوب ساکمارین) با دگرشیبی موازی سطوح فرسایشی دونین پسین (فامنین پیشین) و گاهی سنگهای کامبرین را میپوشانند.

جدا از ردیفهای آواری دریای پیشروندة پرمین، سهم بیشتر سنگهای پرمین زاگرس از نوع نهشتههای کربناتی آهکی است که شباهت کافی به ردیفهای همزمان در عربستان دارد. به همینرو تا پیش از سال 1977، برای سنگهای پرمین زاگرس از نام « سازند خوف (Khuff Fm.) » استفاده میشد که از واحد سنگی پرمین عربستان اقتباس شده بود.

بر پایة مطالعات زابو و خرد پیر (1978) و قویدل (1988)، در حال حاضر دو واحد سنگچینهای فراقون (درزیر) و دالان (دربالا)، معرف سنگهای پرمین زاگرس است. گفتنی است که مجموعة دو سازند فراقون و دالان، همراه با سازند کنگان (تریاس پایینی)، یک واحد سنگچینهای در مرتبة گروه است که «گروه دهرَم (Deheram Group) » نام دارد. 

سازند ماسهسنگی فراقون : برش الگوی سازند فراقون زیر سطحی است و در چاه شمارة یک کوه سیاه انتخاب شده است (مطیعی، 1372). برونزدهای سطحی این سازند را میتوان در کوه فراقون (80 کیلومتری شمال بندرعباس) چالیشه، اشترانکوه، کوه گوگرد، کوه دنا، کوه گهگم و کوه سورمه دید.

در گذشته ماسهسنگ‎‎های فراقون نشانگر سنگهای پرمو – کربنیفر و زمانی هم یادآور ردیفهای دونین بود. ولی در حال حاضر این واحد سنگچینهای تنها نشانگر ردیفهای پیشروندة پرمین پیشین است. از نگاه سنگشناسی، لایههای آغازین این سازند بیشتر کنگلومرای کوارتزی با قلوههای نیم گرد است که با آژندی ماسهسنگی و سیمان سیلیسی در بر گرفته شدهاند، ولی بیشتر سازند ماسهسنگ کوارتزی با دانهبندی متوسط تا دانه ریز دلتایی – رودخانهای است که تناوبهایی از شیل و لایههای آهکی دارد. در چاه انجیر (1)، کبیرکوه (1) و هلیان (1) بیشتر این سازند شامل شیل است (مطیعی، 1372).

ستبرای سازند فراقون از 53 متر در کوه فراقون تا 500 متر در چالیشه متغیر است. در بیشتر نواحی مرز زیرین ماسهسنگ‎‎های فراقون ناپیوسته و ممکن است به کامبرین (کوه دنا) اردویسین (کوه سورمه) و یا دونین (کوه فراقون و کوه گهکم) باشد ولی در همه جا، مرز بالایی این سازند با کربناتهای سازند دالان (پرمین) تدریجی است.

سن سازند فراقون، به لحاظ نداشتن سنگوارة شاخص چندان روشن نیست. اگرچه در گذشته ردیفهای آواری فراقون را به سن پرمو – کربنیفر دانستهاند ولی مطالعه پالینومرفهای این سازند (قویدل، 1988) معرف آشکوب ساکمارین از پرمین پیشین است. بدین ترتیب در کوههای زاگرس وجود یک نبود چینهشناسی از فرازنین بالایی و فامنین، تمامی کربنیفر تا پرمین پیشین حتمی است.

سازند ماسهسنگی فراقون را میتوان با آواریهای دریای پیشروندة پرمین در البرز (سازند دورود) و یا ماسهسنگ‎‎های کوارتزی موجود در پایة سازند جمال (ایران مرکزی) مقایسه کرد.

سازند آهکی دالان : سازند دالان نشانگر رخسارههای کربناتی ردیفهای پرمین بالایی زاگرس است. بُرش الگوی این سازند با 748 متر ضخامت، در چاه شمارة (1) کوه سیاه است. بهترین رخنمون سطحی آن با 638 متر ستبرا، در کوه سورمه (110 کیلومتری جنوب شیراز) برونزد دارد.

در یک دید سراسری، باغبانی (1981) سازند دالان را به سن گوبرگندینین (Gubergendinian) تا دورآشامین (Dorashamian) میداند. مرز زیرین سازند دالان، از نوع پیوسته و تدریجی و به سازند آواری فراقون است. در بسیاری از نواحی زاگرس یک دگرشیبی در مرز پرمین و تریاس قابل شناسایی است.

سازند دالان در شرایط رسوبی مشابهی انباشته نشده به همین رو، این سازند در نواحی گوناگون سنگ رخسارة متفاوت دارد (شکل 4-7). باغبانی (1369) به سه سنگ رخساره و مطیعی (1372) به چهار سنگ رخساره باور دارند. از تلفیق این دو دیدگاه، سازند دالان را میتوان به رخسارههای زیر تقسیم کرد.

رخسارة کربناتی محدود همراه با سنگهای تبخیری: این رخساره که معرف ویژگیهای عمومی بُرش الگو است به ویژه در نواحی فارس و لرستان گسترش دارد و نشانگر محیطهای کم انرژی تا انرژی متوسط است. در این نواحی، سازند دالان شامل سه عضو زیر است.

عضو « کربناتی پایینی (Lower Carbonate Member) »، با 250 تا 300 متر ستبرا، شامل سنگآهکهای دولومیتی و دولومیت با روزنهداران کوچک، جلبک و به ندرت فوزولینید است. این بخش دو افق گچ به نامهای A و B دارد. بررسیهای دیرینهشناسی جامع باغبانی (1981) در نواحی مختلف زاگرس، گویای آن است که عضو کربناتی پایینی دارای چهار زون زیستی زیر است: (بالا)Kahlerina – Globivalvulina - Eopoly diexodina -Eoverbeekina -Neaendothyra -(پایین)با استناد به این زونهای زیستی، عضو کربناتی پایینی، سن گوبرگندینین و مرغابین دارد.

« عضو تبخیری نار »، با 80 تا 227 متر ضخامت، شامل انیدریتهای ضخیم لایه در تناوب با دولومیتهای ائولیتی و گچی است. از فارس به سمت زاگرس مرتفع، بخش تبخیری نار ابتدا به سنگآهک تبخیری و سپس به لایههای کربناتی تغییر رخساره میدهد. زونهای زیستی زیر سبب شده تا باغبانی، بخش انیدریتی نار را به سن مرغابین بالایی و آبادیین بداند.(بالا )Discospirella -Palaglobivalvulina -Schwagerina -Kahlerina – Globivalvulina- (پایین)

عضو « کربناتی بالایی (Upper Carbonate) »، با حدود 300 متر ضخامت، شامل سنگآهکهای ائولیتی در پایین و سنگآهکهای میکریتی و دولومیت در بالا است. عضو کربناتی بالایی دو ویژگی دارد. یکی تخلخل بسیار زیاد که سبب شده تا این عضو سنگ مخزن ذخایر گازی باشد. دوم داشتن افقهای متعدد گچ که به ستبرترین آنها افق C نام داده شده است. زونهای زیستی این عضو عبارتند از:(بالا )Paradagmarita -Rectostipulina - Shanita-(پایین)

رخسارة کربناتی ساحلی – دریای آزاد: در زاگرس مرتفع، سازند دالان با حدود 1000 متر ستبرا، رخسارة کربناتی محض دارد و شامل ردیفهایی از سنگآهک، آهک دولومیتی و دولومیت است که لایهبندی آن از متوسط تا تودهای تغییر میکند. عدسیها و گرهکهای چرت در بخشهای میانی و بالایی این ردیفهای وجود دارد.در کوه گره، زردکوه، قلعه کوه و اشترانکوه فراوانی مرجانها، لالهوشان، جلبکها، بازوپایان و روزنهدارانی چون فوزولینیدها، نشانگر رخسارههای کربناتهای آلی ساحلی است. ولی، در کوههای گهکم و فراقون، فراوانی فوزولینید، بازوپایان و جلبک، بیانگر رخسارة کربناتی دریای آزاد با انرژی متوسط تا کم میباشد.

رخسارة کربناتـی – آواری نزدیک ساحل: در کوه دنا، سازند دالان شامل آهکهای فوزولینیدار است. وجــود یک بخش آواری سبب شده تا در این ناحیـه سازند دالان قابل تقسیم به سه عضــو « سنگآهک پایینی »، « ماسهسنگ گیاهدار میانی » و « دولومیتی بالایی » باشد. سه عضو یاد شده میتواند نشانگر عضوهای سه گانة برش الگو باشند. ولی در این نواحی، عضو تبخیری نار با ردیفهای ماسهسنگی جایگزین شده است.

سنگشناسی و محیط رسوبی سازند دالان: کاووسی (1374) سنگهای رسوبی سازند دالان را از دیدگاه رخسارهها و محیطهای رسوبی در کوههای دنا و سورمه بررسی کرده است. بر اساس این مطالعات، ریز رخسارههای سازند دالان در زیر محیطهای دریای باز، زیستآواری و ائوییدی، تالابی و پهنههای کشندی و در یک سکوی کربناتی نوع رمپ، با آب و هوای خشک، همسان با خلیج فارس امروزی، نهشته شدهاند.لاسمی (1379) بر پایة تغییرا ت قائم، هشت چرخة رسوبی پسرونده (توالی) در سنگهای سازند دالان کوه دنا شناسایی کرده است که سه توالی در عضوکربناتی پایینی، سه توالی در عضو انیدریتی نار و دو توالی در عضو کربناتی بالایی جای دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد