Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

پرمین در بلوک کلمرد

در بلوک کلمرد، واقع در باختر طبس، سنگهای پرمین تفاوت رخسارهای محسوسی با بُرش الگوی این سنگها در کوه جمال دارند. در این ناحیه (کلمرد)، سنگهای پرمین متشکل از سه چرخة رسوبی دانسته شده است. به همین لحاظ سنگهای یاد شده (پرمین) به سه عضو B, A و C تقسیم و به مجموعة آنها، با اقتباس از نام روستای رباطخان (90 کیلومتری باختر طبس) « سازند خان » نام داده شده است (آقانباتی، 1975).

یافتههای دیرینهشناسی جدید (آقانباتی و هفتلنگ، 1379) نشان داده است که عضو A سازند خان حاوی Pseudoepimastopora sp. Globivalvulina cf. sphaerica (Abich), Pseudostaffella sp. به سن مسکووین است. به همین دلیل، با توجه به بازنگری انجام شده، سازند غیررسمی خان متشکل از دو عضو، با تغییرات سنی مرغابین – جُلفین، میباشد.

پرمین در شهرضا

در شمال خاوری شهرستان شهرضا، ردیف رسوبی کاملی از سنگهای پرمین برونزد دارد. باغبانی (1375)، رسوبات پرمین ناحیة شهرضا را با عنوان « گروه شورجستان » نامگذاری کرده که با ناپیوستگی فرسایشی بر روی رسوبات کربنیفر و به طور همشیب و بدون نبود چینهای در زیر رسوبات تریاس زیرین قرار میگیرد و از نظر تداوم رسوبگذاری از پرمین به تریاس مشابه نواحی جلفا و آباده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد