Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

پرمین در ایران مرکزی

وجود برونزدهای به نسبت گسترده سنگهای پرمین در نواحی طبس، شیرگشت، کلمرد، کرمان، بهاباد، بیابانک، انارک، بافق، تربتجام، ازبکوه، تربتحیدریه، کاشمر، نایبند، بیرجند، بزمان و ... گویای پیشروی گستــردة دریای پرمین در ایران مرکزی است که در همه جا به ردیفهای رسوبی این دریای پیشرونــدة‌ « سازند جمال» نام داده شده است. اگرچه سازند جمال یادآور ردیفهای « کربناتی» زمان پرمین است، ولی در همه جای ایران مرکزی، لایههای آغازین این سازند با ردیفهای آواری آغاز میشود. شباهت رخسارة این آواریها با نهشتههای آواری کربنیفر (سازند سردر) سبب شده تا آواریهای موردنظر بخش انتهایی سازند سردر دانسته شوند. در حالی که وجود یک ناپیوستگی رسوبی در پایة این آواریها و به ویژه گذر تدریجی آنها به سنگآهکهای پرمین حتمی و نشانگر پیوند آنها با سازند جمال است. 

وجود سنگوارههای کربنیفر پسین در ردیفهای آواری پایه سازند جمال نشانگر آن است که پس از چرخة فرسایشی هرسینین، در آشکوبهای پایانی کربنیفر (مسکووین – قزلین) دریا، به ویژه بلوک در حال نشست طبس را فرا گرفته و رسوبگذاری آغاز شده در کربنیفر پایانی، بدون انفصال تا زمان پرمین ادامه پیدا کرده است. لذا شایسته است تا دست کم در ناحیة طبس، سازند جمال را به دو بخش آواری (در زیر) و کربناتی (در بالا) تقسیم و تغییرات سنی آن را از کربنیفر پسین (مسکووین – قزلین) تا پرمین بدانیم.

سازند آهکی جمال : بُرش الگوی سازند جمال، توسط اشتوکلین و همکاران (1965)، در پهلوی جنوبی کوه جمال، در جنوب طبس، مطالعه و معرفی شده است. در این محل، مرز زیرین سازند جمال به سازند سردر است و در بالا، با ناپیوستگی همشیب با واحد سنگ چینهای سازند سُرخ شیل، به سن تریاس پیشین، پوشیده میشود.

در بُرش الگو، سازند آهکی جمال شامل 473 متر سنگهای کربناتی است که حدود 60 متر بالای آن دولومیت کرم رنگ و بقیة آن، سنگآهکهای ضخیم لایه تا تودهای ریفی، به رنگ خاکستری است. مرجان به ویژه فوزولینیده از مهمترین سنگوارههای سازند جمال است که به ویژه در بخش میانی این سازند یافت میشوند و تغییرات سنی آنها از بخش بالایی پرمین پیشین تا جُلفین است.یافتههای زمینشناسی جدید نشان میدهد که بر خلاف شرح بیان شده برای بُرش الگو، سازند جمال منحصر به ردیفهای کربناتی نیست. به عبارت دیگر 74 متر آواریهای زیر سنگآهکهای سازند جمال به واقع ردیفهای آواری پیشروندة این سازند هستند.

به همینرو، بنا به پیشنهاد کمیتة ملی چینهشناسی، آواریهای مورد سخن از سازند سردر حذف و نخستین عضو سازند جمال دانسته میشوند. بدین ترتیب، در بُرشهای کامل، سازند جمال یک عضوماسهسنگ کوارتزی در زیر، یک عضو سنگآهک مرجانی در وسط و یک عضو دولومیتی در بالا دارد.

طاهری (1381)، به ردیفهای آواری حد فاصل سازند سردر (در زیر) و کربناتهای سازند جمال، « عضو زَلَدو » نام داده و با توجه به پراکندگی فوزولیناسهآ و شناسایی دو زون زیستی به تغییرات سنی قزلین پسین – آسلین اعتقاد دارد. ایشان، در برش حوض دوراه (کوه جمال) ردیفهای «کربناتی» پرمین را شامل چهار زون زیستی و به سن بُلورین – جُلفین – دورآشامین؟ میداند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد