Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

پرمین در البرز – آذربایجان

در البرز – آذربایجان برونزدهای گستردهای از سنگهای پرمین وجود دارد. در این مناطق، سه واحد سنگچینهای به نامهای سازند دورود (در زیر)، روته (در وسط) و نسن (در بالا) معرف توالیهای پرمین است. این سازندها هر یک به تنهایی یک چرخة رسوبی کامل است که میان دو سطح فرسایشی جای دارند. به جز حالتهای استثنایی، چرخههای رسوبی سه گانة پرمین البرز – آذربایجان،کامل نیست و شواهد زمینشناسی موجود نشان میدهد که پارهای نواحی البرز – آذربایجان با پیشرویهای بعدی و جوانتر دریای پرمین پوشیده شدهاند. به همین دلیل، قرارگیری سنگهای چرخة سوم (سازند نسن) در روی ردیفهای کهنتر از پرمین دور از انتظار نیست (در مبارکآباد، سازند نسن، روی سازند آهکی مبارک است). در بین سه سازند یاد شده، به ویژه در البرز باختری و آذربایجان، چرخة دوم پرمین (سازند روته) بیشترین رخنمون را دارد و چنین استنباط میشود که در زمان رسوبگذاری سازند روته، دریای پرمین بیشترین گسترش را داشته است. گفتنی است که در البرز – آذربایجان:

* تفکیک ردیفهای پسروندة سازند دورود از افقهای پیشروندة سازند روته ساده نیست و در پارهای نقاط این دو واحد آواری سُرخرنگ، یکی پسرونده و دیگری پیشرونده، از یکدیگر تفکیک نشدهاند.

* در جاهایی که آخرین ردیفهای آواری سازند دورود و لایههای آواری آغازین سازند روته، قابل تفکیک نبودهاند (نشدهاند)، سازند روته یک واحد کربناتی محض فرض شده است.

* در نقاطی که ردیفهای پرمین با سازند روته (دومین چرخة رسوبی) آغاز میشود، رسوبهای آواری سُرخرنگ آغازین سازند روته، به عنوان سازند دورود فرض شدهاند.سازند دورود : سازند دورود، به عنوان نخستین چرخة رسوبی پرمین البرز – آذربایجان، در سال 1963، توسط آسرتو، در بالا دست درة جاجرود (دوراهی دورود – شمشک) مطالعه و معرفی شده است. در بُرش الگو، سازند روته با 150 متر ستبرا، شامل بر چهار واحد سنگی است، که از پایین به بالا، عبارتند از:

* واحد (1)، ردیفی از مارن رُسی زرد – خاکستری، همراه با سنگآهکهای مارنی و لایههای نازکی از کوارتزیت سُرخرنگ است.

* واحد (2)، حدود 25 متر کنگلومرای ضخیم لایه و شیلهای رنگین است.

* واحد (3)، تا 50 متر ستبرا دارد و شامل سنگآهکهای فوزولیندار، متراکم و ضخیم لایه است که روزنهداران، بازوپایان، کنودونتها و جلبکهای آن، سن پرمین پیشین (آسلین – ساکمارین) را نشان میدهند.

* واحد (4)، حدود 55 متر، سیلت سنگ سُرخ همراه با شیلهای سُرخ – سبز و ماسهسنگهای سُرخرنگ است که با یک افق (70 تا 120 سانتیمتر) از ماسهسنگ کوارتزی سفیدرنگ پایان مییابد. گفتنی است که بُرش الگوی سازند دورود نیاز به بازنگری دارد زیرا:

* واحد (1) بُرش الگو، در همه جا وجود ندارد و به دو سو، پس از نازک شدن، حذف میشود.

* واحد (1)، اگر چه به عنوان ردیفهای آغازین پرمین دانسته شده ولی دارای کنودونت نوع Prioniodoniagela (احمدزادة هروی، 1971) و روزنهداران نوع Globivalvulina (بزرگنیا، 1973) است که تعلق آن را به ویزئن تا نامورین زیرین (کربنیفر) مسجل میسازد.

* بر پایة گزارشهای موجود، در درة کرج و در باختر قُلقُل چشمه، سازند دورود با واحد (2) آغاز میشود.این نکات نشان میدهد که واحد 1 (ردیفهای کربنیفر) با واحد 2، ارتباط ناپیوسته دارد و لذا شایسته است تا از بُرش الگو حذف شود. بدین ترتیب سازند دورود، دو واحد آواری دارد که توسط واحدی از سنگآهک فوزولیندار از یکدیگر جدا شدهاند.

مناطق رامیان ( در این محل در قاعدة سازند دورود، لایههای توف و بازالت گزارش شده است، (درویشزاده، 1370)،)درة علیای چالوس، خوش ییلاق، آوج، زنجان، سمنان، فیروزکوه، کوههای سلطانیه، کبودرآهنگ، مهاباد، باختر دریاچة ارومیه و ... مناطقی از البرز – آذربایجان هستند که سازند دورود گزارش شده است.

بر اساس مطالعات سنگشناسی، علیزاده کتک لاهیجانی (1370)، با توجه به همراهی کربناتهای بخش میانی سازند دورود باماسهسنگ‎‎های کوارتزی، محیط پیدایش تخریبیهای این سازند را دریایی مشخص کرده است. ولی لاسمی (1379)، با توجه به رنگ، سنگشناسی و توالی قائم، بیشتر این آواریها (زیرین و زبرین) را متعلق به محیط غیردریایی و زیر نفوذ رودخانه میداند.

سازند آهکی روته : به عنوان دومین چرخة رسوبی پرمین البرز – آذربایجان، در سال 1963، توسط آسرتو، در درة روته (شمال خاوری روستای روته)، به ضخامت 230 متر، مطالعه و معرفی شده است.سازند آهکی روته را میتوان در گسترههای وسیعی از البرز خاوری (خوش ییلاق، تیل‏آباد، خاور گرگان و...)، البرز مرکزی (روته، دلیچای، دربندسر، آمل، گدوک و ...) و آذربایجان (ماکو، مراغه، تکاب، شاهیندژ، زنجان، بوکان، ارومیه، مهاباد و ...) دید. در بیشتر این نواحی، بدون در نظر گرفتن ردیفهای آواری پایه، سازند آهکی روته ردیفهای به نسبت همگنی از سنگآهکهای لایهای، خاکستری تا تیره با تناوبهایی از لایههای نازک مارن دانسته شده است.

به طور معمول در همه جا « روته » فقط یادآور سنگهای خاکستری چهرهساز است، در حالی که افزودن ردیفهای آواری به پایة این سازند، ضروری است.بر خلاف باور آسرتو (1964)، مرز زیرین سازند روته در همه جا ناپیوسته ولی همشیب و ممکن است به سنگهای گوناگونی باشد. همشیب و تدریجی دانستن مرز دو سازند دورود (در زیر) و روته، در برش الگو و کوههای بیبی شهربانو، به طور یقین نتیجة نداشتن شناخت روشن از ردیفهای آواری سازند روته و نسبت دادن آنها به سازند دورود است. جدا از سطوح فرسایشی، بین سازند درود (در زیر) و روته، یک واحد لاتریتی وجود دارد که اشتامفلی (1978) آن را به نبود آرتنسکین مربوط میداند. سطوح پایانی سنگ آهکهای روته همواره نشانگر یک سطح فرسایشی – کارستی است که ممکن است با گدازههای آتشفشانی (درة چالوس) و یا عدسیهای بوکسیت – لاتریت (بوکان، آوج، کبودرآهنگ، بیبی شهربانو) مشخص باشد. در بیشتر نواحی البرز جنوبی، سطح بالایی سازند روته، به سازند الیکا (تریاس) و یا سازند شمشک (تریاس – ژوراسیک) است، ولی در البرز شمالی، سنگآهکهای روته با ردیفهای جوانتر پرمین (سازند نسن) فصل مشترک ناپیوسته دارد.از نظر دیرینهشناسی، سازند روته یکی از پرفسیلترین واحدهای سنگی پرمین البرز – آذربایجان است به همین دلیل، مرجانها، بازوپایان، جلبکها و روزنهداران سازند به خوبی مطالعه شده و معرف بخش زیرین پرمین بالایی (مرغابین) دانسته شدهاند. ولی به باور بزرگنیا (1973)، 25 متر آخر این سازند به سن جُلفین است و باید آن را معادل سازند نسن دانست.سازند روته را میتوان با سازند جمال در ایران مرکزی و یا لایههای گنیشیک در کوههای جلفا مقایسه کرد.

لاسمی (1379)، محیط رسوبی سازند روته را همسان محیطهای کربناتی عهد حاضر، به ویژه سواحل جنوبی کنونی خلیجفارس میداند که چهار رخسارة دریایی باز، سدی، تالابی و پهنههای کشندی دارد.

سازند آهکی نسن : گلوس (1964)، بُرش الگوی سازند آهکی نسن را، به عنوان سومین چرخة رسوبی پرمین البرز – آذربایجان، در درة نور، مطالعه و معرفی کرد.در بُرش الگو، سازند نسن با 230 متر ضخامت روی گدازههای ملافیری سازند روته و در زیر نخستین ردیفهای منسوب به تریاس (سازند الیکا) قرار دارد. هر دو مرز زیرین و زبرین آن ناپیوسته ولی همشیب است.

گلوس بُرش الگوی نسن را به دو بخش پایینی و بالایی تقسیم کرده است. « نسن پایینی » با 85 متر ضخامت شامل ردیفهای ماسهسنگی در پایین و حدود 64 متر سنگآهک سیاه رنگ مارنی – شیلی ریزدانه در بالا است.

« نسن بالایی »، با 144 متر ستبرا شامل تناوبی از شیلهای مارنی سیاهرنگ و سنگآهکهای گرهکدار تیرهرنگ در پایین و سنگآهکهای ضخیملایه حاوی قلوههای چرت در بالا است.نسن پایینی دارای روزنهدارانی است که زون زیستی پارافولینای بالایی را از زمان گودالوپین پسین (مُرغابین پسین) مشخص میکنند. نسن بالایی از پایین به بالا، شامل زیستزونهای: (بالا) Permophricodothyris – Ohdhamina, Tylopecta, Spinomarginifera و Reichellia (پایین)این چهار زون زیستی، نشانگر آشکوب جلفین هستند. بدینسان، تغییرات سنی سازند نسن از گوادالوپین تا جلفین است. سن گوادالوپین لایههای نسن پایینی و همارزی زمانی آن با بخش بالایی روته سبب شده تا گروهی از دیرینهشناسان بر این باور باشند که نسن پایینی همان سازند روته است و لذا واژة سازند نسن را تنها به 144 متر نسن بالایی اختصاص میدهند. ولی، با توجه به این که نسن پایینی در روی ناپیوستگی روته قرار گرفته و همچنین به لحاظ این که در واحدهای سنگچینهای، زمان چندان سرنوشتساز نیست، لذا شایسته است که نسن پایینی از برش الگو حذف نشود و به تمام سنگهای بین دو ناپیوستگی روته و الیکا (تریاس)، نسن نام داده شود.

گسترش جغرافیایی سازند نسن، بیشتر در دامنههای شمالی البرز است، با این حال، در گردنة امامزاده هاشم، درة مبارکآباد و همچنین منطقة آوج و کبودرآهنگ (بلورچی، 1977)، ضخامتهای ناچیزی از سازند نسن گزارش شده است.

از نگاه سنگشناسی و محیطهای رسوبی، در سازند نسن دو دسته رخسارة گلسنگ حوضهای و کربنات سکویی تشخیص داده شده است (مختارپور، 1376). رخسارة دستة اول معرف دریای باز و رخسارة دستة دوم نشانگر رخسارههای دریایی باز، سدی و تالابی است لاسمی (1379). از نظر چینهشناسی توالی، بر این باور است که در سازند نسن، دو توالی قابل تشخیص است. توالی نخست با لایههای آواری پایة سازند نسن آغاز و پس از یک پیشروی ناگهانی رخسارة بخش ژرفتر رَمپ کربناتی پدید آمده و سپس رخسارههای پسرونده سدی و تالابی شکل گرفتهاند. توالی دوم دربر گیرندة دستة رسوبی پیشروندة حوضهای تا سکویی است که با مرز پیوسته از توالی زیرین جدا میشود و به ناپیوستگی لاتریتی ، کارستی زیر سازند الیکا (تریاس) پایان میپذیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد