Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

پرمین در ایران

عنوان: مقدمه

گسترش جغرافیایی سنگهای پرمین ایران،بسیار زیاد است و این باور وجود دارد که در زمان کربنیفر پایانی و یا پرمین پیشین، با آرام گرفتن رخداد زمینساختی هرسینین و حرکتهای رو به پایین زمین، شرایط لازم برای پیشروی گستردة دریا فراهم آمده است، به گونهای که بسیاری از فرابومهای قدیمی در شمال آذربایجان، البرز، ایران مرکزی، سنندج – سیرجان و همچنین زاگرس با دریای کم ژرفا و پیشروندة پرمین پوشیده شده، و سنگهای پرمین را میتوان بر روی ردیفهای گوناگون کربنیفر، دونین، سیلورین، اردویسین و کامبرین دید.

شواهد متعدد از پیشروی و پسروی مکرر در توالی سنگهای پرمین ایران گویای آن است که دریای پرمین به طور قابل ملاحظهای تحت تأثیر حرکتهای دیررس هرسینین قرار داشته است. جدا از نبودهای رسوبی کوتاه و موقتی که به طور عموم با تشکیل افقهای بوکسیت و لاتریت و یا نهشت رسوبهای تبخیری همراه بوده، رسوبات پرمین ایران نشانگر سه چرخة رسوبی بزرگ است. هر چرخة با رخسارههای آواری پیشرونده آغاز میشود و به دنبال آن، با افزایش ژرفا، ردیفهای کربناتی آهکی – دولومیتی و سرانجام با نهشت آواریهای پسرونده، چرخة رسوبی سرانجام میگیرد. لازم به ذکر است که:  

* در بیشتر موارد، رسوبهای پسرونده، به دلیل دورههای فرسایشی پیش از چرخة رسوبی جوانتر، فرسوده و حذف شدهاند.

* مرز زیرین چرخههای رسوبی سه گانة یاد شده از نوع دگرشیبی موازی است.

* چرخههای رسوبی سه گانه در همه جای ایران وجود ندارد. گاهی فقط میتوان یک و یا دو چرخة رسوبی را دید.

* جدا از چرخة رسوبی نخست، چرخههای رسوبی دوم و سوم هم میتوانند بر روی سنگهای کهنتر از پرمین قرار گیرند.

آخرین دورة پسروی دریای پرمین در پایان این سیستم صورت گرفته، به همین دلیل، مرز بالای ردیفهای پرمین ایران به طور عموم ناپیوسته ولی از نوع دگرشیبی موازی است. با این حال، در چند ناحیه از ایران (جلفا، کندوان، آمل، شهرضا و آباده) شواهدی از رسوبگذاری پیوسته از پرمین به تریاس گزارش شده است.

جدا از سنگهای رسوبی گسترده، بخش درخور توجهی از سنگهای پرمین زون سنندج - سیرجان از نوع دیابازها و یا بازالتهای قلیایی همراه با رسوبهای فلیش گونة تخریبی – آهکی با تغییرات زمانی و مکانی زیاد هستند. ویژگیهای سنگی و شیمیایی مجموعة یاد شده (دیابازها و رسوبهای آشفته) میتواند نشانگر کافتهای درون قارهای شکل گرفته از نیروهای کششی حاکم بر سکوی پالئوزوییک ایران، به ویژه آغاز شکلگیری اقیانوس آلپی زاگرس (تتیس جوان) باشد. چنین به نظر میرسد که کافتی شدن پلاتفرم پالئوزوییک ایران منحصر به زون سنندج – سیرجان نبوده، و ممکن است زون منشورهای برافزایشی مکران نتیجة کافتی شدن سکوی پرمین باشد. مهمتر آنکه، بقایای پوستة اقیانوسی تتیس کهن در شمال خاوری ایران حاکی است که کافت پالئوزوییک پسین شمال خاوری ایران در زمان پرمین به تکامل رسیده است و لذا شاید بتوان گفت که پرمین یکی از دورههای اثرگذار بر زمینشناسی ایران بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد