Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

کربنیفر در سنندج – سیرجان

در زون سنندج – سیرجان به ویژه در جنوب خاوری این زون، سنگهای منسوب به کربنیفر دگرگون هستند. دگرگونیهای کربنیفر زون سنندج – سیرجان بخشی از دگرگونیهای پالئوزوییک است که به دلیل تأثیر شدید رویداد سیمرین پیشین، در زمان تریاس پسین، دگرگون شدهاند. سبزهئی (منتشر نشده) برای این دگرگونیها نام کمپلکس چاه چُغُوک را انتخاب کرده که تناوبی از سنگ ماسه، شیل، گدازههای بالشی- رسوبهای آشفتة آهکی، چرتهای نازک لایه و گدازههای اسیدی زیر دریایی با سنگوارههای کربنیفر بالایی تا پرمین زیرین است.

در نواحی سیرجان، پاریز، چهارگنبد، سنگهای متعلق به کربنیفر را به نام « گروه خواجو » نامگذاری کردهاند که حدود 2000 متر ستبرا دارد و شامل سه واحد جداگانه است (دیمیتریویچ، 1973) .

* واحد پایینی، شامل شیست، میکاشیست و گابرو که در رخسارة شیست سبز دگرگون شده است.

* واحد میانی، شامل فیلیت، کالک شیست و دیاباز دگرگون شده،

* واحد بالایی، شامل مرمر و دولومیتهای مرمری،گروه خواجو سنگواره ندارد و سن آن نامشخص است. اما، از بین سه واحد مذکور، واحد بالایی با مرمرهای کوه زیدان مقایسه و به سن کربنیفر پسین – پرمین پیشین دانسته شده است. دو واحد دیگر ممکن است کهنتر از کربنیفر باشند

.در ناحیة بَردسیر کرمان، مجموعهای از کوارتزیت، میکاشیست و کالک شیست به نام «مجموعة دگرگونی سوریان» را به سن کربنیفر پیشین دانستهاند.

در ناحیة باغین کرمان، « سازند بوج » شامل مرمر تودهای در زیر، گابرو – دیوریت در وسط و مرمر لایهای در بالا است (دیمیتریویچ، 1973) . از این سه واحد، مرمرهای لایهای به کربنیفر نسبت داده شدهاند.در پهنة مکران (طاهرویی، میناب، بشاگرد و فنوج) در پوستة قارهای و دگرگونی‌جداکنندة‌ مکران شمالی از مکران جنوبی (کمپلکس باجگان – دورکان) سنگهای کربنیفر گزارش شده است. مککال (1985) این مجموعة دگرگونی را ، ادامة جنوب خاوری زون سنندج – سیرجان در پهنة مکران میداند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد