Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

کربنیفر در البرز

در کوههای البرز، سنگهای کربنیفر به طور عمده ردیفهایی کربناتی با تغییرات سنی از آشکوب تورنزین تا نامورین هستند. یک رویداد فرسایشی، به سن ویزئن میانی (فاز البرزین)، سبب شده است تا توالیهای کربنیفر البرز ناپیوسته باشد. به ردیفهای کربناتی زیر سطح ناپیوستگی ویزئن میانی « سازند مبارک » نام داده شده، و ردیفهای ویزئن میانی – نامورین در درة چالوس به نام « سازنــد دزدبنــد » و در ناحیة گرگان « سازنـد باقرآبـاد » و «سازند قزل قلعه » نام دارند.

سازند آهکی مبارک : با 450 متر ستبرا، ایزوپیک (Isopique) عضوهای C, B و D سازند جیرود و معرف سنگهای کربنیفر پایین البرز است. اگرچه این واحد سنگی به طور عمده ردیفهای کربنیفر البرز جنوبی را تداعی میکند ولی گسترش آن در البرز شمالی نیز درخور توجه است و حتی در مقایسه با البرز جنوبی ستبرای بیشتر دارد. به گزارش آسرتو (1963) در محل بُرش الگو، سازند مبارک بر روی سازند میلا و در زیر سازند نسن (پرمین بالایی) قرار دارد ولی در دیگر نواحی سازند مبارک بیشتر با سازند جیرود همبر است و ردیفهای روی آن ممکن است به سنهای گوناگون (پرمین، تریاس، ژوراسیک) باشد. در دو ناحیة گدوک و تاقدیس آینهورزان کربناتهای مبارک با ناپیوستگی همشیب، روی سازند لالون و در شمال شاهرود بر روی سازند خوش ییلاق دیده میشود. با وجود همگنی نسبی، آسترتو سازند مبارک را به چهار زون سنگی زیر تقسیم کرده است.

* زون سنگی 1، 90 – 80 متر، مارنهای آهکی تیره و مارنهای سیاه رنگ،

* زون سنگی 2، 150 متر، سنگآهکهای نازک لایه به رنگ خاکستری تیره،

* زون سنگی 3، 80 متر، سنگآهکهای متراکم و سخت به رنگ سیاه،

* زون سنگی 4، 130 متر، سنگ آهکهای خاکستری تیره با رنگ هوازدة زرد،

هم در بُرش الگو و هم در دیگر بُرشها زونهای سنگی چهارگانه وضوح چندانی ندارند و در یک نگاه کلی، این سازند، ردیف همگنی از سنگ آهک لایهای است که میانلایههای شیلی – مارنی تیره رنگ دارد و به جز در بُرش درهها، واریزههای سطحی تناوبهای شیلی را پوشاندهاند.

به دلیل فراوانی انواع سنگوارهها (روزنهداران، مرجانها، بازوپایان)، مطالعات دیرینهشناسی انجام شده درخور توجه است. چهـــار زون زیستــــیEarlandia ، Septabrunsiina krainica، Paleaspiroplectammina diversa و Dainella chomatica از ویژگیهای سازند مبارک است. زیستزونهای مذکور، نشانگرآشکوب تورنزین پیشین تا ویزئن میانی هستند.

مقایسههای منطقهای نشان میدهد که از نظر جایگاه چینهشناسی و سنی، سازند مبارک قابل قیاس با زیرسازند شیشتو (2) در ایران مرکزی است هرچند که سنگ رخسارة این دو تفاوت زیاد دارد.درویشزاده (1370)، محیط رسوبی سازند مبارک را آبهای ساکن، فقیر از اکسیژن و غنی از گوگرد توصیف کرده که به نسبت عمیق بوده و از برجستگیها فاصلة قابل توجه داشته است. مهاری (1370) و لاسمی و مهاری (1372)، با توجه به زیررخسارههای گوناگون، سنگآهکهای سازند مبارک را نهشتههای محیطهای سد زیستآواری، تالاب، پهنة کشندی و همچنین دریای باز میدانند که بر روی یک سطح شیبدار ملایم (Ramp) کربناتی نهشته شده است. در ناحیة جاجرم (کوه اُزوم) سازند مبارک سرشت مشابهی دارد و بنا به گزارش زادهمحمدی (1370)، 7 چرخة پسرونده، نشانگر یک توالی بزرگ پسرونده در سازند مبارک است. گفتنی است که سازند مبارک در نواحی الموت، سنگرود، کوه خشاچال، فومن، ماسوله، کلور (خلخال)، البرز خاوری (خوش ییلاق، تیلآباد، شمال شاهرود، گنبد کاووس، نوده و ...) شمال شهمیرزاد و ... گسترش دارد.

در ناحیة آقدربند، سنگآهکهای معادل سازند مبارک، ضمن داشتن سنگوارههای شاخص، مرمری شدهاند. شبیه بودن ردیفهای کربنیفرآقدربند با البرز، یکی از دلایلی است که افتخارنژاد کپهداغ را ادامة سکوی پالئوزوییک صفحة ایران میداند. گفتنی که سازند مبارک دارای پتانسیل هیدروکربنی است. بخشهای زیرین این سازند دارای لایههای مارنی و آهکهای میکریتی غنی از مواد آلی است و در بخش بالایی آن، لایههای ضخیم دولومیت و سنگآهک میتوانند سنگ مخزن مناسبی باشند.

در دامنة جنوبی البرز سن سنگهای کربنیفر (سازند مبارک) محدود به تورنزین – ویزئن میانی است و به نظر میرسد که خروج ویزئن میانی دامنة جنوبی تا زمان پرمین به درازا کشیده است. بر خلاف دامنة جنوبی، در دامنة شمالی البرز پس از فاز فرسایشی ویزئن میانی (رخداد البرزین) دوباره دریا پیشروی داشته است. به نهشتههــای این دریای پیشرونده به طـــور غیررسمی سازندهای « باقــرآباد »، « قزلقلعــه » و « دزدبند » نام داده شده است.

در درة رامیان « سازند باقرآباد »، با چهار عضو آهک ماسهای (در زیر)، آهک زیرین، ماسه سنگ و آهک بالایی (در بالا) به آشکوبهای ویزئن تا باشکرین نسبت داده شده است.در باختر آزادشهر « سازند قزلقلعه »، با 280 متر ضخامت شامل سه عضو آهک ماسهای در زیر، ماسه سنگ و چند لایة زغالی در وسط و سیلت سنگ و شیل در بالا است.در آبریز شمالی درة چالوس (روستای دزدبند) « سازند دزدبند » سه سازند یاد شده که معرف پیشروی دوبارة دریای کربنیفر پایین بر روی سکوی البرز شمالی هستند میتوانند با یکدیگر و هر یک آنها به تنهایی، قابل قیاس با ردیفهای آواری سازند سردر در ایران مرکزی باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد