Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

کربنیفر در ایران

مقدمه

به جز آذربایجان و زاگرس، در بیشتر نواحی ایران، نهشتههای سکویی دونین پسین پس از یک ایست رسوبی ناچیز، تا کربنیفر پیشین ادامه دارد. در نتیجة همچون سنگهای دونین بالایی، سنگهای کربنیفر پایینی گسترش به نسبت زیادی در ایران دارندو به تقریب در همه جا روی سنگهای دونین بالا قرار دارند. با این حال، ‌در پارهای نقاط (شرق دماوند، تالش، کوههای کلمرد) سنگهای کربنیفر بر روی نهشتههای کهنتر از دونین بالایی دیده شدهاند.

سنگهای کربنیفر شناخته شدة ایران، بیشتر به سن کربنیفر پایینی تا اوایل کربنیفر بالا (آشکوب نامورین) هستند و از این رو، این باور وجود دارد که در اوایل کربنیفر پسین، با آغاز جنبشهای زمینساختی هم ارز هرسینین، بار دیگر زمینساخت ناحیهای سبب حرکتهای خشکیزایی، بالا آمدگیهای وسیع و آشفتگیهای محلی شده، به طوری که نواحی وسیعی از سکوی ایران در معرض فرسایش قرار گرفته و گاه باعث فرسایش ستبرای زیادی از سنگهای پالئوزوییک زیرین شده است. ولی از نگاه منطقهای، میتوان پذیرفت که نوسانات سطح آب دریا در بیرون آمدن سکو و پذیرا شدن فرسایش، نقش اساسیتر داشته است. دادههای منطقهای حاکی است که بر خلاف دونین پسین و کربنیفر پیشین که سطح آب دریاها در بالاترین مقدار بوده، در زمان نامورین و در ادامة آن تا آشکوب ساکمارین یخچالها بخشهای زیادی از ابرقارة گندوانا را زیر پوشش داشتهاند. این رخداد یخچالی با پایینترین حد سطح آب دریاهای نامورین پسین و وستفالین پیشین انطباق دارد. اگرچه دورههای یخچالی یاد شده بر سرزمین ایران بی اثر بوده ولی احتمال تأثیر آن بر اُفت سطح آب میتواند پذیرفتنی باشد. گفتنی است که جدا از خشکیزایی سراسری نامورین، در نواحی گوناگون البرز و ایران مرکزی، در توالی سنگهای کربنیفر پایین ایران، به ویژه در بین ردیفهای ویزئن میانی، همچنان شواهد روشنی از انفصال رسوبی و حاکمیت دورههــای فـرسایشی وجـود دارد. بـرای این دورة فــرسایشی میتوان نام « البرزین » را پیشنهاد کرد.

نوع سنگهای کربنیفر پایینی در بیشتر نقاط ایران کربناتهای آهکی است ولی شیلهای تیره رنگ و مارن نیز وجود دارد که حاوی انواع گوناگونی از بازوپایان، گونیاتیت، تریلوبیت، برویوزوآ و ... است. رخسارة سنگی و زیستی سنگهای یاد شده نشان از دریاهای گرم و کم ژرفا دارد. در ایران مرکزی تنوع رخسارههای سنگی کربنیفر درخور توجه است و به نظر میرسد که دریای کربنیفر پیشین ایران مرکزی، بلوکهای ساختاری با شرایط رسوبی متفاوتی را زیر پوشش داشته که در جدایش آنها، گسلهای ژرف نقش عمده داشتهاند.

یکی از ویژگیهای کربنیفر ایران نبود سنگهای ماگمایی است. اما بعضی از آندزیتهای کوههای طالش و بخشی از روانههای زیردریایی جنوب خاوری پهنة سنندج – سیرجان را به سن کربنیفر دانستهاند، ولی به احتمال بیشتر سن آنها دونین است. سنگهای مافیک و اولترامافیک مشهد که به سن کربنیفر دانسته شده بود، باقیماندة اقیانوس تتیس کهن است که سن پرمین دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد