Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

دونین در زاگرس

در بخشهایی از شمال خاوری زاگرس (زاگرس مرتفع) به ویژه در نواحی زردکوه، اشترانکوه، کوه دنا، کوه گهکم و فراقون توالی همگنی از ماسهسنگ‎‎های کمی کوارتزی سفیدرنگ با میانلایههایی از دولومیتهای کرمرنگ وجود دارد که در روی شیلهای گراپتولیتدار سیلورین و در زیر ردیف کربناتی پرمین (سازند دالان) قرار دارند. جایگاه چینهشناسی، به ویژه نداشتن سنگوارة شاخص سبب شده بود تا ردیفهای مورد نظر به سن کربنیفر – پرمین دانسته شوند. 

مطالعات پالینولوژی قویدل (1377) نشان داد که بخش بیشتر سنگماسههای منسوب به پرمو – کربنیفر، به واقع سن دونین میانی – بالایی داشته و جزء کوچکتری از بخش بالایی آن متعلق به پرمین زیر است. مطالعات تکمیلی قویدل نشان داد که بین ردیفهای آواری دونین بالایی و افقهای آغازین پرمین یک ایست رسوبی به بزرگی بیش از 70 میلیون سال، بین اواخر فرازنین از دونین، تمامی کربنیفر، تا آشکوب ساکمارین از پرمین وجود دارد.

نا پیوستگی مورد سخن سبب شد تا این سنگماسهها (سازند فراقون) به دو عضو جداگانه تقسیم شود. یکی « عضو چالیشه » در زیر و به سن دونین پسین، دوم، « عضو زاکین » به سن پرمین پیشین، در بالا. وجود یک ایست رسوبی طولانی در درون سازند فراقون و ناهماهنگی آن با استانداردهای چینهشناسی جهانی سبب شد تا کمیتة ملی چینهشناسی ایران پیشنهاد تقسیم سازند فراقون به دو عضو چالیشه و زاکین را نپذیرد. به همین رو، برای ردیفهای آواری دونین بالایی نام « سازند زاکین » انتخاب شد و به نهشتههای آواری پرمین نام « سازند فراقون » داده شد. بدین ترتیب با توجه به پیشنهاد قویدل و تائید کمیتة ملی چینهشناسی ایران، در حال حاضر سازند آواری زاکین (زاکین) معرف سنگهای دونین زاگرس است.

بُرش الگوی « سازند آواری زاکین »، در کوه فراقون، در 80 کیلومتری شمال بندرعباس، توسط قویدل (1377) معرفی شده است. در این محل، سازند زاکین با 285 متر ستبرا، ردیف به نسبت همگنی از ماسهسنگهای سفیدرنگ با رنگ فرسایش متمایل به قهوهای است که میانلایههایی از دولومیتهای دانه ریز قهوهای، شیلهای تیرة زغالی و گاهی کنگلومرای ماسهای خاکستری دارد. میانلایههای شیلی اغلب پوشیده است و نمود روشن ندارند ولی تناوبهای دولومیتی به صورت نوارهای قهوهای رنگ در زمینهای از ماسهسنگ مایل به سفید، سیمای برجسته دارند. در کوه فراقون، سازند زاکین بین دو سطح ناپیوستگی محدود است. همبری پایینی آن با سازند سرچاهان (سیلورین) و حد بالایی آن با کنگلومرای قاعدة سازند فراقون (به سن پرمین پیشین) است.

سنگوارههای سازند آواری زاکین منحصر به آکریتارک و میوسپورها هستند. حاصل مطالعة پالینومورفهای یاد شده شناسایی 5 زون زیستی است. زون زیستی I و II در ستبرای 96 متر از سازند زاکین قرار دارد و سن دونین پیشین دارد. زونهای زیستی III و IV، در ستبرای 154 متر و سن دونین میانی دارد. بیوزون V در ستبرای 5/35 متر از این سازند ظاهر و سن نسبی دونین پسین دارد. بدینسان تغییرات سنی این سازند از دونین پیشین (ژدینین (Gedinnian)) تا دونین پسین (فرازنین (Frasnian)) است.

بررسیهای منطقهای نشان میدهد که سازند زاکین از نگاه رخسارهای تفاوت آشکار با دیگر واحدهای سنگچینهای دونین ایران (جیرود، خوش ییلاق، پادها، سیبزار، بهرام، شیشتو) دارد. به باور قویدل (1377)، ردیفهای آواری زاکین، به ویژه از نگاه زیستچینهای، همانند ردیفهای دونین عربستان همچون تاویل، جوف و جُبه است و نظر به این که سازندهای یاد شده در عربستان سنگ مخزن نفت است، بنابراین سازند زاکین میتواند به عنوان مخازن نفت مورد توجه باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد