Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

دونین در آذربایجان ( ماکو )

گسترههای وسیعی از آذربایجان عاری از سنگهای دونین است، و به نظر میرسد که در زمان دونین، آذربایجان بخشی از خشکی کالدونی بوده است. در ناحیة ماکو – پُلدشت توالی به نسبت ستبری از سنگهای دونین وجود دارد که سنگ رخسارهای به نسبت متفاوت از دیگر نواحی ایران دارند و توسط علوی نایینی و بلورچی (1973 ) به دو واحد سنگچینهای غیر رسمی زیر تقسیم شدهاند.

سازند مولی (Muli Fm) : حدود 1200 متر ستبرا و دو عضو دارد. عضو پایینی (75 متر)،کوارتزیت سُرخ با سیمان سیلیسی است و عضو بالایی (1175 متر) به طور عمده از دولومیت با میانلایههایی از ماسهسنگ کوارتزی سُرخ - سفید و سنگآهکهای دولومیتی ساخته شده است.

سنگوارههای سازند مولی (بازوپایان، شکمپایان، کرینویید) قابل نامگذاری نیستند. اما بر اساس جایگاه چینهشناسی (روی اردویسین دگرگونی – زیر دونین بالایی) این سازند به سن دونین پیشین تا میانی تصور شده است. بر خلاف بُرش الگو، در ناحیة پُلدشت (کنار رودخانة ارس) سازند مولی دارای سنگوارههای دونین میانی و قابل قیاس با سازندهای سیبزار و بهرام در ایران مرکزی است.

سازند ایلان قره (Ilanqareh Fm.) : با 1300 متر ستبرا، در روی سازند مولی (دونین پیشین – میانی) و در زیر سازند روته (پرمین بالایی) قرار دارد و شامل دولومیت ماسهای به رنگ روشن، آهکهای نازک لایة شیلی، شیل و آهکهای ماسهای است. این سازند دارای چهار عضو است. سنگوارههای سه عضو زیرین ) a, b, c ( معرف آشکوب فرازنین از دونین پسین و عضو چهارم (d) وابسته به کربنیفر پیشین است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد