Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

دونین در البرز مرکزی

در البرز مرکزی، سنگهای دونین پایینی و میانی وجود ندارد و سنگهای کامبرین – اردویسین، پس از یک چرخة فرسایشی طولانی با ردیفهای پیشروندة دونین بالایی به نام سازند جیرود پوشیده شدهاند.

سازنـــد جیـــرود (Geirud (Jeirud) Fm) : در محل بُرش الگــو (روستای جیـــرود – شمال خاوری تهــــران) چهار عضـــو (D, C, B, A) و 760 متر ضخامت دارد. از عضوهای چهارگانة سازند جیرود فقط عضو A به سن دونین پسین است که با یک واحد آواری، به ضخامت 20 متر از دیگر عضوها (D, C, B) و به سن کربنیفر پیشین جدا میشود. مرز پایینی عضو A ، با واحد سنگچینة پایینی (سازند میلا) از نوع دگرشیبی موازی و بسیار شاخص است ولی در مورد مرز بالایی آن اتفاق نظر وجود ندارد.

آسرتو و همکار (1964)، در مطالعات اولیه، عضو A، با 355 متر ضخامت، را به سن دونین پسین دانستند که شامل 140 متر ماسهسنگ و آهک ماسهای در پایین، 140 متر بازالت پلاژیوکلازدار در وسط و 55 متر ماسهسنگ، گنگلومرا و سنگآهک فسیلدار در بالا بود. حضور حدود 2 متر شیل خاکستری حاوی اکریتارک، گرده و هاگهای متعلق به آخرین آشکوب دونین (استرونین) در مرز زیرین گدازههای بازالتی سبب شد تا در سال 1966، گدازههای بازالتی مرز دونین و کربنیفر دانسته شود و ستبرای ردیفهای دونین بالایی از 335 متر به 140 متر کاهش یابد.

ولی، علوی نایینی (1372) و زمینشناسان B.R.G.M ، بر این باورند که پیشنهاد اولیة آسرتو پذیرفتنیتر است. دادههای فسیلی و منطقهای و حذف جانبی گدازههای بازالتی تأییدی بر این نظر است. چرا که در نواحی که سازند جیرود (عضوA ) وجود ندارد، کربنیفر با کوارتزیتهای عضو B آغاز میشود.

گفتنی است که بنا به توصیة کمیتة ملی چینهشناسی ایران، در حال حاضر واژة « سازند جیرود » تنها همارز با عضو A بُرش الگو است که معرف سنگهای دونین بالایی البرز مرکزی و باختری است. عضوهای B ، C و D به سن کربنیفر، قابل قیاس با سازند مبارک است و لذا کاربرد ندارند.لازم به ذکر است که یکی از ویژگیهای سازند جیرود داشتن آپاتیتهای کربناتی کلردار (فرانکولیت) است که به صورت دانهای و یا سیمان به ویژه در لایههای آواری و شیلهای تیرهرنگ لایههای زیرین سازند دیده میشود. در درة شمشک عیار لایههای فسفاتدار 8 تا 20 درصد P2O5 است. اگرچه ذخیرة لایههای فسفاتدار اقتصادی است ولی فرآوری آنها دشوار است. جدا از درة شمشک، دیگر بُرشهای سازند جیرود (فیروزکوه، دلیر، مبارکآباد) همچنان نشانههایی از فسفات دارد که با لایههای فسفاتدار ایران مرکزی، زاگرس و حتی پارهای از کشورهای همسایه قابل قیاس است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد