Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

دونین در البرز – آذربایجان

در البرز- آذربایجان، سنگهای دونین چند رخسارة سنگی متفاوت دارند. گوناگونی رخسارهها به حدی است که تغییرات جانبی رخسارهها را منتفی میسازد و وجود حوضههای مستقل با شرایط رسوبی متفاوت، میتواند قابل قبولتر باشد. جدا از رخسارة سنگی، آغاز و پایان توالیها و حتی پدیدة ماگمایی در این سنگها متفاوت است. در البرز خاوری سازندهای پادها و خوش ییلاق، در البرز مرکزی سازند جیرود و در البرز غربی (ماکو ) سازندهای مولی و ایلان قره معرف سنگهای دونین هستند.

دونین در البرز خاوری : در البرز خاوری دو سازند پادها و خوشییلاق معرف سنگهای دونیناند. سازند ماسهسنگی پادها : ضمن داشتن ویژگیهای سنگچینهای مشابه با ایران مرکزی بین بازالتهای سلطان میدان (در زیر) و سازند خوشییلاق (در بالا) قرار دارد.

سازند خوشییلاق : به عنوان الگوی سنگهای دونین میانی – بالایی البرز خاوری، یکی از ستبرترین ردیفهای دونین البرز است که میان سازند آواری پادها (در زیر) و سازند آهکی مبارک (در بالا) قرار دارد و بُرش الگوی آن توسط بزرگنیا (1973) در گردنة خوشییلاق مطالعه و معرفی شده است. جدا از توصیف لایه به لایة بُرش الگو، در یک نگاه کلی توالیهای این سازند را میتوان به چهار عضو زیر تقسیم کرد.

* واحد آواری پایینی، شامل تناوب کنگلومرا، ماسهسنگ، سیلت سنگ و شیل که درون لایههای تیرهرنگی از سنگآهک دارد ( این واحد به طور عموم با واریزههای سطحی پوشیده است و لذا برونزد محدود دارد).

* واحد کربناتهای پایینی، شامل سنگآهک‎‎های پرفسیل، آهکهای ارژیلی – سیلتی، سنگآهکهای زیستآواری و آهکهای دولومیتی.

* واحد آواری بالایی متشکل از ماسهسنگ سُرخ - قهوهای که سیمای لایة کلیدی دارد.

* واحد کربناتهای بالایی، شامل تناوبی از سنگآهکهای پرفسیل، سنگ‎‎آهکهای زیستآواری، شیل آهکی و سنگآهک رُسی.

فراوانی انواع گوناگونی از بازوپایان، کنودونت، تانتاکولیتس، تریلوبیت، مرجان، پالینومورف و مهرهداران، تعیین سن دقیق سازند خوش ییلاق را ممکن ساخته است. ولی سن لایههای دریایی آغازین این سازند مورد بحث دیرینه شناسان بوده و هست. ودیگ (1984)، با تکیه بر کنودونت‎‎ها، سن ایفلین پسین – ژیوسین را برای بخش زیرین سازند خوش ییلاق معرفی کرده و به یک نبود چینهای به سن ایفلین باور دارد. ( این هیــاتـوس در بسیاری نقاط ایـــران سراسری است). گـروهـــی از دیرینـهشناسان لایههای آغازین سازند خوشییلاق را به سن دونین میانی (آشکوب ایفلین) میدانند. ولی، احمدزاده هروی، حمدی- ژانویه و گلشنی، دیرینهشناسانی هستند که آغاز سازند خوش ییلاق را آشکوب امزین (Emsian) از دونین پیشین میداند.دیدگاه قویدل سیوکی (1994)، با دیگر دیرینهشناسان تفاوت آشکار دارد. نامبرده با استناد به مطالعات پالینولوژی، در سازندهای پادها و خوش ییلاق سه زون زیستی شناسایی و معرفی کرده است . به باور قویدل:

* زون زیستی 1، به سن فرازنین پیشین است که بخش زیرین سازند پادها را شامل میشود.

* زون زیستی 2، به سن فرازنین میانی که در بخش بالای پادها و قسمت بیشتر سازند خوش ییلاق شناسایی شده است.

* زون زیستی3، به سن فرازنین پسین – فامنین پیشین که شامل بخش بالایی سازند خوش ییلاق است.

نتایج مطالعات پالینولوژی بُرش الگوی سازند خوش ییلاق مشابه نتایج حاصل از سازند جیرود در البرز مرکزی (حسنک در، امامزاده هاشم) با سن دونین پسین است. در حالی که، پارهای از بازوپایان دونین میانی گزارش شده در سازند خوش ییلاق همانهایی است که در سازند جیرود هم وجود دارد.از نظر جغرافیایی، گسترش سازند خوش ییلاق محدود به محل بُرش الگو نیست. رسوبهای دریایی دونین نواحی جاجرم، کوه کورخود، بجنورد، رباط قرهبیل نیز با سازند خوش ییلاق مقایسه شدهاند. اصیلیان مهابادی (1374) با بررسی سنگشناسی و محیط رسوبی خوش ییلاق در کوه اُزوم و در رباطقرهبیل، بر این باور است که سازند خوش ییلاق دو رخسارة کربناتی و تخریبی دارد که در برگیرندة محیطهای فراکشندی و میان کشندی، تالاب، سد زیستآواری و بخش ژرفتر سکو است. در این مدل، در هنگام پایین بودن سطح آب دریا و یا هنگام پیشروی آن، رخسارههای تخریبی جایگزین رخسارههای کربناتی میشدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد