Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

دونین در ایران

مقدمه

نارساییهای دیرینهشناسی سبب شده تا بر خلاف دونین بالا، دیرینهجغرافیای دونین پایین و دونین میانی ایران در پردة ابهام باشد.تصور عموم زمینشناسان بر آن است که در آغاز دونین شرایط جغرافیای دیرینة ایرانزمین همانند اواخر سیلورین بوده به این ترتیب که در شمال و شمال باختری ایران خشکی کالدونی و خاور آن با دریای کم ژرفایی پوشیده میشد که تحت تأثیر حرکت‏های شاغولی و رو به بالای رخداد کالدونی قرار داشته است.

 به همین دلیل، سنگهای دونین پایین در بخش بزرگی از ایرانزمین دیده نمیشود و سنگهای دونین میانی به طور پیشرونده و باناپیوستگی بر روی سنگهای کهنتر قرار دارد. در دونین پسین، از وسعت خشکی کالدونی کاسته شده و در نتیجه نهشتههای دونین بالایی با گستردگی زیاد و پس از یک ایست رسوبی، در نواحی زیادی از ایران نهشته شدهاند. با این حال، در پارهای نقاط ایران مرکزی (طبس، کرمان، اردکان و ...) و البرز خاوری (خوش ییلاق، بجنورد و ...) ردیفهای آواری سُرخرنگی (سازند پادها) وجود دارد که بیشتر به دلیل جایگاه چینهشناسی به سن دونین پیشین دانسته شدهاند. ولی، سن دونین پیشین به طور یقین مورد تأیید قرار نگرفته و حتی مطالعات پالینولوژی گویای آن است که ماسهسنگهای مورد نظر سن دونین پسین دارند. چنانچه سن دونین پسین ماسهسنگ‎‎های سُرخ (سازند پادها) حتمی باشد، جا دارد که در مورد ردیفهای منسوب به دونین میانی هم تردید داشت. جدا از ردیفهای منسوب به دونین پایین، وجود فسیلهایی مانند بازوپایان، مرجان، کنودونت و ... متعلق به آشکوبهای ایفلین – ژیوسین نشانگر آن است که شرایط دریایی از دونین میانی آغاز و در دونین بالا به بیشترین حد رسیده است. ولی، بررسی پالینومورفهای دریایی سبب شد تا قویدل سیوکی بر این باور باشد که در زمان دونین پیشین و میانی، دریای آزاد از سراسر سکوی ایران عقب نشسته و این خروج تا دونین پسین ادامه داشته است.

یکی از ویژگیهای دونین ایران، تداوم و تکرار ناآرامیهای وابسته به رخداد کالدونی است که گاه با شکلگیری گدازههای آتشفشانی بازیک و زمانی با جایگیری پیکرههای نفوذی (سینیتهای مرند – جلفا) همراه بوده است. با تکیه بر نتایج پالینولوژی و توصیف ویژگیهای چینهشناسی، سنگهای دونین ایران را میتوان در دو گروه سنگهای آواری به سن دونین پیشین و سنگهای به طور عمده کربناتی به سن دونین میانی – پسین جای داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد