Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

سیلورین در زاگرس

در کوههای زاگرس، نهشتههای سیلورین به طور عمده درکوه گهکم، فراقون، دامنة جنوبی زردکوه و یا در چاههای اکتشافی زیره (فارس ساحلی) و پارس (خلیج فارس) گزارش شدهاند که شامل ضخامت متغیری (70 تا 700 متر)، شیلهای خاکستری تیرهرنگ میکادار و گراپتولیتدار است که میانلایههایی از ماسهسنگ و کمی سنگآهک دارد و در بیشتر جاها با یک واحد کنگلومرایی، به ضخامت 5/4 متر، در روی نهشتههای اردویسین قرار دارد و با سنگهای دونین پوشیده میشود. همانند دیگر نواحی ایران، مرز زیرین و زبرین این رسوبات از نوع دگرشیبی موازی است. فراوانی گراپتولیت سبب شده تا در گذشته، به آن شیلهای گراپتولیتدار سیلورین نام داده شود. ولی، در حال حاضر « سازند سرچاهان» معرف سنگهای سیلورین زاگرس است که بُرش الگوی آن توسط قویدل (1374) مطالعه و معرفی شده است.

سازند شیلی سرچاهان در محل بُرش الگو، (120 کیلومتری شمال بندرعباس)، حدود 102 متر ستبرا دارد که با ردیفهای ماسهسنگ کنگلومرایی، آهک ماسهای و سنگآهک آغاز و با شیلهای ورقهای خاکستری تیره و زیتونی حاوی تناوبهایی از ماسهسنگ و کمی سنگآهک ماسهای دارای بازوپا ادامه مییابد.در محل بُرش الگو، مرز زیرین سازند سرچاهان به دولومیتهای دانهریز صورتی رنگی است که با سازند باروت (کامبرین پیشین) قیاس شده است، ولی این حد، وضعیت ثابتی ندارد. مرز بالایی سازند سرچاهان نیز ثابت نیست، در محل بُرش الگو، ناپیوسته و با سازند ماسهسنگی زاکین، به سن دونین است. به لحاظ سنگوارههای شاخص مطالعات دیرینهشناسی انجام شده به روز و قابل اطمینان است وجود 54 گونة پالینومورف (آکریتارک، کیتینوزوآ، هاگ، اسکلوکودونت) قویدل را قادر ساخته است تا در سازند سرچاهان دو زون زیستی، حاوی گونههای آکریتارک شناسایی کند.

به استنـاد کار و همکار (2000 میلادی) گراپتولیتهای سازنـد سرچاهان شامل زونهای زیستی leptoichcca, conuolutus و scdgwickii هستند که معرف سیلورین پیشیناند.سنگهای گراپتولیتدار سیلورین زاگرس غنی از مواد آلی است. این باور وجود دارد که سنگ منشأ مخازن گازی افق گروه دهرَم، ردیفهای سیلورین هستند (افشارحرب، 1380).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد