Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

سیلورین در ایران مرکزی

برای نخستین بار، روتنر و همکاران (1968)، برای سنگهای سیلوریـن ایران مرکزی نام «سازند نیـــــور(Niur Fm.) » را انتخاب کردند که نخستین سازند از گــــروه گوشکمر(Gushkamar Group) است و در محل بُرش الگو (روستای نیوار در جنوب خاوری ازبکوه) متشکل از 446 متر سنگآهکهای قهوه ای تیرة مرجاندار با میانلایههای ناچیز از شیل و یک بخش دولومیتی در قسمت زیرین است. رخسارة سنگهای سیلورین بُرش الگو در تمام ایران مرکزی ثابت نیست، به گونهای که در ناحیة شیرگشت، سازند نیور شامل 628 متر نهشتههای ماسهسنگی سفیدرنگ همراه با لایههای آهکی فسیلدار است که به عنوان برش مرجع (Reference Section) شناخته میشود و همین رخسارة آواری سیلورین است که در بسیاری از نواحی ایران مرکزی از جمله جام، ترود، شمال بافق، انارک، کاشان و ... عمومیت دارد و معرف رخسارههای آواری حاصل از کوهزایی کالدونین است.

 یکی از ویژگیهای سنگهای سیلورین ناحیة شیرگشت حضور جریانهای گدازه تیرهرنگ با ترکیب بازالت اولیویندار است که به طور عموم در بخش پایینی سازند جای دارند و یادآور تکاپوهای آتشفشانی سیلورین البرز خاوری است. افزون بر ناحیة شیرگشت، گدازههای بازی سیلورین، همچنان بخشی از سنگهای سیلورین نواحی جام، ترود، شمال بافق و زرند کرمان را تشکیل میدهد.فراوانی مرجان، بازوپایان، کنودونت و انواع گوناگونی از پالینومورفهای دریایی (آکریتارک، کیتینوزوا و ...) در بُرش الگو و بُرش مرجع و مطالعة دقیق این سنگوارهها سبب شده، تا ضمن تأیید محیط رسوبی دریای کم عمق و نزدیک به ساحل، سن سیلورین میانی – پسین سازند نیور مسجل باشد.در خاور ایران مرکزی به ویژه در نواحی طبس، جام (سازند بزکوه، علوی نایینی، 1972)، باختر کاشمر، کاشان، انارک، نیشابور، خور، شمال بافق، زرند کرمان، رفسنجان، رخسارههای آواری و گاه گدازههای آتشفشانی سازند نیور گسترش درخور توجه دارند.

 با وجود این، در شمال کرمان (ناحیة زرند) رسوبات سیلورین بیشتر از نوع سنگآهک تیرة فسیلدار همراه با دولومیت، کوارتزیت و شیل است که لایههایی از گچ و دست کم سه افق گدازه دارد. اگر چه رخسارة این سنگها یادآور بُرش الگوی سازند نیور است، ولی گوناگونی سنگشناسی گویای شرایط و نوع محیط رسوبی متفاوت است. در ضمن در ناحیة ترود، سنگهای دگرگونی وجود دارد که از نظر چینهشناسی و سنگشناسی شباهت زیاد به سازند نیور دارند به باور هوشمندزاده و همکاران (1357) در اثر فاز کوهزایی پیش از آپتین (سیمرین پسین) دگرگون شدهاند، ولی احتمال دگرگونی این سنگها در زمان باژوسین – باتونین (سیمرین میانی) بیشتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد