Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

اردویسین در زاگرس

در کوههای زاگرس، همانند دیگر نواحی ایران، رخسارة چیرة سنگهای اردویسین ردیفهای شیلی – ماسهسنگی متمایل به سبز است که به ویژه در کوه سورمه، زردکوه، چالی شه و کوه فراقون برونزد دارند. در کوههای زاگرس سه واحد سنگچینهای زیر نشانگر نهشتههای اردویسین هستند: 

1- سازند ایلبیک : شامل حدود 273 متر شیل و ماسهسنگ است که به طور همشیب و مابین سازند میلا (در زیر) و سازند زردکوه (در بالا) قرار دارد. در نواحی که سازند زردکوه وجود ندارد (کوه چالیشه) مرز بالایی سازند ایلبیک با سازند فراقون (پرمین) از نوع دگرشیبی است.

2- سازند زردکوه : که فقط در امتداد زردکوه رخنمون دارد شامل شیلها و ماسهسنگهای دانهریز است که توسط ستودهنیا به دو عضو غیر رسمی تقسیم شده است. عضو پایینی زردکوه حدود 90 متر شیل و ماسه سنگ است که با همبری ناگهانی و پیوسته بر روی سازند ایلبیک قرار دارد و به داشتن تریلوبیت شاخص است. عضو بالایی سازند زردکوه با حدود 247 متر ضخامت همچنان از نوع شیل و ماسهسنگ است که در بخش میانی آن یک لایة کنگلومرایی وجود دارد. این عضو، به داشتن گراپتولیت، بارز است. تریلوبیتهای عضو پایینی و گراپتولیتهای عضو بالایی سازند زردکوه مبین سن اردویسین است، ولی، آکریتارکها، کیتینوزواها و اسکلوکودونتها نشان میدهد که 110 متر قسمت زیرین سازند زردکوه به آشکوب ترمادویسین پسین و بخش بالایی آن معرف آشکوب آرنیگین تا لانویرنین از اردویسین میباشد (مطیعی، 1372).بر اساس مطالعات برگریزان (1373)، ستون قائم سنگهای اردویسین شمال بندرعباس، گویای یک چرخة (توالی) بزرگ کم ژرفا شونده است که در آن، نهشتههای بخش ژرف دریا به تدریج به نهشتههای فلات قارة زیر پایة امواج توفانی و سپس به نهشتههای ساحلی تبدیل میشود و سرانجام به ناپیوستگی پیش از سیلورین پایان میپذیرد. این ناپیوستگی ممکن است در نتیجةگسترش یخچالهای پایان اردویسین باشد (لاسمی، 1379).

3- سازند سیاهو : نام جدیدی است که به ردیفهای شیلی و ماسهسنگی اردویسین زاگرس داده شده است. بُرش الگوی این سازند را قویدل (1373) در تنگ زکین کوه فراقون، در فاصلة 65 کیلومتری شمال بندرعباس مطالعه و معرفی نموده است.در بُرش الگو، سازند سیاهو با 807 متر ستبرا، با حدود 30 متر ماسهسنگ الوان، دانه درشت و قلوهدار دارای ساخت‏های رسوبی موج نقش و لایهبندی متقاطع آغاز میشود و با توالی به نسبت همگنی از شیلهای سیلتی میکادار به رنگ زیتونی – خاکستری، ماسهسنگهای ریزدانة خاکستری و سنگآهکهای قهوهای فسیلدار ادامه مییاید. در محل بُرش الگو، همبری پایینی مشخص نیست ولی، در دیگر نقاط، همچون ارتفاعات لرستان و خوزستان با سازند زردکوه است. مرز بالایی این سازند به یک دگرشیبی فرسایشی است.با وجود اورتوسراس، تریلوبیت، کرینویید، بریوزوآ و بازوپای فراوان، تعیین سن سازند سیاهو تنها بر مبنای ارزش چینهشناسی گونههای مختلف پالینومورف قرار داردو قویدل، در محل بُرش الگو 100 گونه پالینومورف شناسایی کرده که در 6 زون زیستی آکریتارک و 4 زونزیستی کیتینوزوآ سامان داده شدهاند.

 بر پایة مطالعات یاد شده، زمان اردویسین بالایی (کارادوسین – آشگیلین) برای سازند سیاهو پیشنهاد شده است. گراپتولیتهای مطالعه شده توسط ریکارد و همکار ( 2000 میلادی) منجر به شناسایی دو زون زیستی شده است. زون زیستی persculptus متعلق به آشکوب آشگیل از اردویسین پسین و زون زیستی conceps که متعلق به جوانترین قسمت اردویسین پسین است. جدا از بُرش الگو، سازند سیاهو همچنان در کوه سورمه، چند چاه اکتشافی در فارس، ولی به ضخامتهای متغیر، شناسایی شده است.سنگوارههای گوناگون، معرف محیطهای دریایی است، ولی ساختهای رسوبی فراوان که در افقهای مختلف سازند سیاهو وجود دارد، حاکی است که دریای اردویسین زاگرس ژرفای چندانی نداشته است. ویژگیهای سنگی سازند سیاهو و جایگاه چینهشناسی آن به خوبی قابل قیاس با نهشتههای شیلی – ماسهسنگی اردویسین دیگر نواحی ایران و معرف شرایط یکسان رسوبی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد