Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

اردویسین در ایران

عنوان: مقدمه

در ایران سنگهای اردویسین گسترش محدود دارند و به استثنای ناحیة شیرگشت، در دیگر سایر، سنگهای اردویسین با یک واحد آواری از ماسهسنگهای کوارتزی سفیدرنگ آغاز میشود که با سنگهای کهنتر ارتباط ناپیوستـــه از نوع دگرشیبی فرسایشی دارد. با این حال، در ناحیة کلمرد (باختر طبس) همبری انباشتههای اردویسین با سنگهای پرکامبرین (سازند کلمرد) از نوع دگرشیبی زاویهای و با گرانودیوریتهای این زمان (پرکامبرین) از نوع دگرشیبی آذرینپی است. وجود برونزدهای مشترک سنگهای کامبرین و اردویسین سبب شده تا همبری سنگهای یاد شده پیوسته دانسته شود، در حالی که ناپیوستگیهای یاد شده شواهدی از یک ایست رسوبی پیش از اردویسین است که به جز فرونشست شیرگشت در دیگر نقاط ایران اثرگذار بوده است.

به جز ناحیة تالش و لرستان که سنگهای اردویسین کربناتی است، در دیگر نقاط ایران، ردیفهای اردویسین بیشتر از نوع شیل، سیلت سنگ و ماسهسنگ است که به داشتن رنگ متمایل به سبز و سنگـوارههایـی از نوع تریلوبیت، بازوپـا و سیستوییدها شاخص هستند. ثابت بودن نسبــی رخسارة سنگهای اردویسین میتواند حاکی از محیطهای دریایی کم ژرفای کنار قاره در سراسر ایران باشد. اشتامفلی (1978) محیط تهنشینی این رسوبات را به یکی از مسیرهای عبور دریای برقارهای ایران مرکزی با تتیس کهن دانسته است، ولی لاسمی (1379) به محیطهای رسوبی ژرف باور دارد که به تدریج به نهشتههای فلات قاره و سپس نهشتههای ساحلی تبدیل میشده است.

 جدا از سنگهای رسوبی، در نواحی ماکو، اسفراین، جنوب خاوری زون سنندج – سیرجان و کوههای تالش، سنگهای اردویسین ایران دارای انواعی از سنگهای آذرین بیرونی هستند که بیشتر از نوع گدازههای بازیک زیردریایی است. اشتامفلی (1978)، بربریان (1981)، علوی (1991)، روانههای بازالتی یاد شده را بخشی از مجموعة ماگمایی اردویسین – سیلورین میدانند که در اثر نخستین شکستگی سکوی پالئوزوییک ایران شکل گرفتهاند.توزیع جغرافیایی سنگهای اردویسین در نقاط مختلف کوههای البرز – آذربایجان (اسفراین، شمال شاهرود، عَلَمکوه، میلا کوه، طالقان، آبیک، خلخال، ماکو، تالش، ارومیه، مهاباد، شمال باختری تبریز)، ایران مرکزی (شیرگشت، کلمرد، کرمان، ...) و زاگرس (زردکوه، گهکم، فراقان) نشان میدهد که با وجود رخنمونهای محدود و پراکنده، پیشروی دریای اردویسین بسیار گسترده بوده است، به طوری که حتی پارهای از فرازمینهای کهن پرکامبرین مانندکلمرد (باختر طبس) و عَلَمکوه (باختر کلاردشت) با دریای پیشروندة اردویسین پوشیده شدهاند. و لذا، نبود و کمبود رخنمونهای اردویسین را میتوان حاصل چرخههای فرسایشی پس از اردویسین دانست.از نظر سن، سنگهای اردویسین ایران به طور کلی به اردویسین پیشین تا میانی تعلق دارند. اما، در شمال باختری کرمان و در زاگرس، تغییرات سنی ردیفهای مورد سخن تا اردویسین پسین است. نبود سنگهای اردویسین پایانی میتواند نتیجة پسروی دریا و آغاز جنبشهای معادل کالدونین باشد هر چند که چرخههای فرسایشی بعدی نیز در فرسایش و حذف مؤثر بودهاند. افت سطح دریا در نتیجة یخبندان اردویسین پسین که به ظاهر عربستان را تحت تأثیر قرار داده میتواند در پسروی دریای اردویسین پایانی نقش داشته باشد. گفتنی است که از شواهد یخبندان اواخر اردویسین عربستان، در ایران اثری دیده نشده که شاید نشانگر این نکته باشد که ایران در عرضهای شمالیتر قرار داشته است. با وجود یکی بودن رخسارههای سنگی، بررسی سنگهای اردویسین در سه پهنة البرز – آذربایجان، ایران مرکزی و زاگرس میتواند بیانگر نام و ویژگیهای چینهشناختی این انباشتهها باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد