Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

کامبرین در زاگرس

در پهنة زاگرس سنگهای کامبرین دو رخسارة متفاوت دارند.

در منطقة فارس، بیشتر انباشتههای تبخیری سری هرمز، سن کامبرین دارد و به نظر میرسد که سکوی فارس باریکههای کافتی پرکامبرین پسین تا زمان کامبرین ادامه داشتهاند، به گونهای که به باور اشتوکلین (1990)، « کمپلکس هرمز » همارز جانبی و زمانی سازندهای بایندور، سلطانیه، باروت، زاگون، لالون و عضو (1) سازند میلا است و حتی قویدل سیوکی (1359) بر اساس شواهد پالینولوژی، در چاه شمارة (1) درنگ، مرز بالای نمکهای هرمز را متعلق به کامبرین بالایی میداند. زاهدی (1379) نیز وجود نهشتههای نمک کامبرین میانی را در زاگرس مرتفع گزارش کرده است و تغییر سن نمکها از پرکامبرین پسین تا کامبرین سبب شده تا گاهی نمکهای زاگرس به دو سن متفاوت دانسته شوند، ولی تداوم شرایط تشکیل نمک از پرکامبرین پسین تا کامبرین پیشین بیشتر محتمل است. 

در زاگرس مرتفع، سنگهای کامبرین به ویژه در کوه دنا، زردکوه، اشترانکوه، سبزو، چالپرواری برونزد دارند. بُرش چالپرواری یکی از کاملترین ردیفهای کامبرین زاگرس است که حدود 1356 متر ستبرا دارد (مطیعی، 1372). در این نواحی (زاگرس مرتفع) ردیفهای کامبرین، سنگ رخسارهای به طورکامل مشابه با البرز، آذربایجان و گسترههای وسیعی از ایران مرکزی دارند. شباهت سنگشناختی حاکی از شرایط یکسان رسوبی است، به گونهای که استفاده از نام سازندهای کامبرین البرز – آذربایجان همچنان در پهنة زاگرس امکانپذیر است .سازند سلطانیه : به عنوان ردیفهای آغازین کامبرین، در زاگرس مرتفع گزارش نشده است.

 ولی در زاگرس چینخورده، بخشی از سری هرمز میتواند همارز جانبی سلطانیه باشد.سازند باروت : بهترین رخنمون را در کوه سبزو دارد که شامل 152 متر دولومیت نازک لایه با میانلایههایی از شیل سُرخ – ارغوانی است. در کوه دنا، سازند باروت با 512 متر ضخامت، سنگشناسی مشابهی با کوه سبزو دارد. در این نواحی، سازند باروت سنگواره ندارد، ولی با توجه به مقایسههای منطقهای، به سن کامبرین پیشین دانسته شده است.

سازند شیلی زاگون : در کوه دنا (283 متر)، سبزو، کوه لاجین و کوه گره شامل شیلهای میکادار رنگارنگ، از سُرخ ارغوانی تا سبز – آبی، است که به طرف بالا، به تدریج ماسهای میشود. به گونهای که ردیفهای پایانی آن از نوع ماسهسنگ‎‎های سُرخرنگ و ریزدانه و شیل است. مانند دیگر نقاط ایران، در کوههای زاگرس هم زاگون سنگواره ندارد، ولی با توجه به جایگاه چینهشناسی به سن کامبرین پیشین است.

سازند ماسهسنگی لالون : در بیشتر نقاط زاگرس مرتفع، به جز زردکوه، رخنمون دارد. اگرچه در این نواحی ماسهسنگهای کوارتزی ارغوانی رنگ لالون شبیه ردیفهای مشابه با دیگر نقاط ایران است، ولی نبوی (1354) بر این باور است که، در مقایسه با دیگر نواحی، ماسهسنگ‎‎های لالون زاگرس رنگ روشنتری دارد و کمتر کوارتزی است.

سازند میلا : در زاگرس به خوبی با بُرش الگوی آن در البرز قابل مقایسه است (مطیعی، 1372). اگرچه گاهی به این نهشتهها « سازند بازفت » گفته شده ولی واژة سازند میلا کاربرد بیشتری دارد. شمال دره بازفت، زردکوه، کوه سبزو، کوه لاجین، کوه گره و کوه دنا، بخشهایی از زاگرس مرتفع هستند که سازند میلا رخنمون دارد.

ستودهنیا (1975)، سازند میلای زاگرس را به سه عضو تقسیم کرده است.

عضو A (در پایین)، حدود 70 متر دولومیت با کمی شیل است که سنگوارة شاخص ندارد.

عضو B (در وسط)، ضخامت متغیری (26 تا 137 متر) شیلهای سُرخ – سبز و سیلت سنگ است که در قسمت میانی آن تناوبی از دولومیت وجود دارد. این عضو هم سنگوارة بارز ندارد.

عضــو C (در بــالا )، تنـــاوب منظمـــی از سنگآهک نـــازکلایـــه و شیـــل است که گاهـــی لایههـــای ماسهسنگـــی و دولومیتــی به آن افــزوده میشود.

بــر اساس سنگــوارههایــی ماننـــــد Billingsella cf. rhombo, Billingsella sp., Obolus sp.، سن این عضو، کامبرین میانی تا پسین است، ولی بر اساس مطالعات گرده شناسی، قویدل (1990) اکریتارکهای عضوC را به سن کامبرین میانی تا بالایی و تا حدی ترمادویسین آغازین از اردویسین میداند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد